UCHWAŁA NR XL/321/06

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Anna Szydłowska
UCHWAŁA NR XL/321/06 RADY POWIATU SOKÓLSKIEGO
z dnia 30 czerwca 2006 r.
w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce UCHWAŁA NR XL/321/2006

Uchwała Nr XL/321/06
RADY POWIATU SOKÓLSKIEGO

z dnia 30 czerwca 2006 r.

w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce

Na podstawie art. 238 ust. 3 w związku z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) w związku z art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, i z 2004 r. Nr 102, poz. 1055) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Nadaje się Statut Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2.

Uchwała wchodzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

 

Przewodniczący Rady

Jan Kułak

 

Załącznik

do uchwały Nr XL/321/06

Rady Powiatu Sokólskiego

z dnia 30 czerwca 2006 r.

STATUT POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE w Sokółce

ROZDZIAŁ I

Przepisy ogólne

§ 1.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce zwane dalej „ PCPR " jest jednostką organizacyjną Powiatu Sokólskiego utworzoną w celu wykonywania zadań Powiatu z zakresu rehabilitacji i pomocy społecznej określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.

§ 2.

Siedziba PCPR znajduje się przy ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8 w Sokółce.

§ 3.

Obszar działania PCPR w Sokółce obejmuje teren Powiatu Sokólskiego.

§ 4.

PCPR jest jednostką budżetową sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu Powiatu Sokólskiego.

ROZDZIAŁ II

Przedmiot działalności

§ 5.

PCPR realizuje zadania określone przepisami o rehabilitacji i pomocy społecznej w zakresie:

1)      opracowania i realizacji powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;

2)      prowadzenia specjalistycznego poradnictwa;

3)      organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;

4)      zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;

5)      pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;

6)      przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno - wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;

7)      pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;

8)      pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;

9)      pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

10)  prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;

11)  podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;

12)  sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

13)  sporządzanie bilansu potrzeb Powiatu Sokólskiego w zakresie pomocy społecznej;

14)  pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

15)  realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

16)  opracowanie i realizacja, zgodnych ze strategią rozwoju województwa, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:

a)      rehabilitacji społecznej,

b)      przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;

17)  podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności;

18)  opracowywanie i przedstawianie planów, zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa;

19)  współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;

20)  finansowanie i dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych niepełnosprawnych mieszkańców Powiatu Sokólskiego w ramach przewidzianych przepisów prawa.

§ 6.

Organizację i zasady funkcjonowania PCPR określa Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce.

ROZDZIAŁ III

Przepisy końcowe

§ 7.

Zmiany treści Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.