Protokół z XXXIV sesji Rady Powiatu

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Janina Wojciechowska
PROTOKÓŁ NR XXXIV/05 obrad XXXIV sesji Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 25 listopada 2005 r. PROTOKÓŁ NR XXXIV/05

PROTOKÓŁ NR XXXIV/05

obrad XXXIV sesji Rady Powiatu Sokólskiego

w dniu 25 listopada 2005 r.

Sesję rozpoczęto o godz. 12-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.

Obrady XXXIV sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadził Przewodniczący Rady Powiatu Jan Kułak. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący obrad stwierdził, że w chwili otwarcia obrad sesji w sesji uczestniczy 17 radnych, co stanowi większość składu Rady. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.

Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1

Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2

Przewodniczący Rady powitał wszystkich radnych i zaproszonych gości.

Nieobecni radni: Wincenty Krahel.

W obradach sesji uczestniczyły również Wicestarosta Powiatu Sokólskiego Cecylia Waszkiewicz, Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska i Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel.

Pkt 2

Przewodniczący obrad Jan Kułak stwierdził, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji. Zapytał, czy są wnioski o zmianę przedstawionego porządku obrad. Wniosków w sprawie zmiany w porządku obrad nie zgłoszono.

Porządek obrad XXXIV sesji jest następujący:

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokółu z poprzedniej XXXIII sesji Rady Powiatu.

4.      Podjecie uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Sokólskiego Pani Elżbiety Olechno.

5.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady.

6.      Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesjami.

7.      Interpelacje i zapytania radnych.

8.      Rozpatrzenie informacji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o stanie środowiska na terenie powiatu sokólskiego.

9.      Rozpatrzenie rocznego sprawozdania z pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce za rok szkolny 2004/2005.

10.  Rozpatrzenie rocznego sprawozdania z pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej za rok szkolny 2004/2005.

11.  Informacja Dyrektora SP ZOZ w Sokółce o sytuacji finansowej SP ZOZ za 9 miesięcy 2005 r.

12.  Informacja Dyrektora SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej o sytuacji finansowej SP ZOZ za 9 miesięcy 2005 r.

13.  Informacja Kierownika SP ZPO w Krynkach o sytuacji finansowej SP ZPO za 9 miesięcy 2005 r.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zakup sprzętu przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zakup sprzętu przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej .

16.  Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia herbu Powiatu Sokólskiego i flagi Powiatu Sokolskiego.

17.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie delegowania radnych do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

18.  Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Powiatu Sokólskiego, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja Podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych.

19.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany projektu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2005.

20.  Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2005, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

21.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2005.

22.  Rozpatrzenie skargi na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu.

23.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

24.  Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.

Pkt 3

Przewodniczący obrad poprosił o przyjęcie Protokółu z poprzedniej XXXIII sesji Rady Powiatu z dnia 28 października 2005 r., który był wyłożony do publicznego wglądu na 7 dni przed dzisiejszą sesją.

Uwag do treści protokółu nie wniesiono. Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie jego przyjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

Pkt 4

Przewodniczący obrad Jan Kułak powiedział, że w związku z wygaśnięciem mandatu radnego Jarosława Budnika, który z dniem 1 września 2005 r. został Dyrektorem Zespołu Szkół w Dąbrowie Białostockiej, został przygotowany projekt uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Sokolskiego Pani Elżbiety Olechno. Pani Elżbieta Olechno jest kandydatem na radnego z tej samej listy co Pan Jarosław Budnik, wybraną w Okręgu wyborczym nr 1 lista nr 11 Komitet Wyborczy Wyborców „Moja Mała Ojczyzna”, która w wyborach uzyskała kolejno największą liczbę głosów i nie utraciła prawa wybieralności.

Pani Elżbieta Olechno wyraziła wolę wstąpienia w skład Rady Powiatu Sokólskiego.

Wobec powyższego Przewodniczący obrad poprosił Wysoką Radę i wszystkich zebranych o powstanie, a Panią Elżbietę Olechno o złożenie ślubowania przed objęciem mandatu poprzez odczytanie roty ślubowania.

Elżbieta Olechno, stosownie do postanowień art.20 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, odczytała rotę ślubowania i wypowiedziała słowa; „Ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.

Następnie Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały stwierdzającej wstąpienie w skład Rady Powiatu Sokólskiego Pani Elżbieta Olechno i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/251/05 w załączeniu - załącznik nr 3

Pkt 5

Przewodniczący obrad poinformował, że radna Elżbieta Olechno wyraziła chęć podjęcia pracy w Komisjach: Oświaty, Kultury i Sportu oraz Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego. Następnie powiedział, że w tej sprawie została przygotowana stosowna uchwała, której treść odczytał.

Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady .

W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/252/02 - załącznik nr 4

Radny Eugeniusz Nalewajko poprosił, aby nowa radna się przedstawiła.

Radna Elżbieta Olechno powiedziała, że ma 40 lat, męża i dwoje dzieci. Córka Eliza jest uczennicą II klasy gimnazjum, a syn Bartosz jest uczniem szkoły podstawowej. Poinformowała, że pracuje jako dyrektor Szkoły Podstawowej w Nierośnie. Następnie podziękowała za dostąpienie zaszczytu bycia radną.

Pkt 6

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski, który poinformował, że w tym czasie odbyły się dwa posiedzenia Zarządu w dniach: 14 i 15 listopada 2005 r.

Sprawozdanie w załączeniu - zał. nr 5

Pkt 7

Radni nie zgłosili zapytań interpelacji i zapytań.

Pkt 8

Informację Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu sokólskiego przedstawił Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko.

Informacja w załączeniu – zał. nr 6

Przewodniczący obrad Jan Kułak otworzył dyskusję nad przedstawioną informacją.

Radna Anna Bogdan poinformowała, że z treści omawianej informacji wynika, że w Chłodni „Eskimos” w Sokółce jest wszystko w porządku z odprowadzaniem ścieków, podczas gdy rzeczywiście w okresie przerabiania kalafiorów i brokułów unoszący się smród z kanalizacji, już od kilku lat, jest nie do wytrzymania dla mieszkańców osiedli położonych obok Chłodni. Stwierdziła, że w tej sprawie już wiele razy monitowano do bardzo wielu instytucji i urzędów, włącznie z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska ( w roku 2004 r. na sesji, gdy była omawiana informacja była również o tym mowa), lecz dotychczas nie dało to żadnych efektów.

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko odpowiadając na poruszony przez radną problem powiedział, że nie ma w informacji takiego stwierdzenia, że wszystko jest z tą sprawą w porządku. Wyjaśnił jednocześnie, że nie ma w tym też winy kanalizacji. Powiedział, że stosowane różnego rodzaju środki i preparaty nie dają oczekiwanych rezultatów. Jest tu najprawdopodobniej problem z oczyszczaniem ścieków. Sporządzone pierwsze projekty były ocenione pozytywnie, ale wskutek głębszej analizy stwierdzono, że w terenie nie wszystko jest jak należy. Dodał, że nie ma przepisów umożliwiające WIOŚ wydania nakazu do usunięcia odoru. Obecnie są prowadzone prace nad ustawą ”odorową”, która da narzędzia prawne do prowadzenia działań. Dodał, że zdaje sobie z tego sprawę, że jest to ogromny dyskomfort dla mieszkańców, lecz ze względu na brak instrumentów prawnych nic nie można zrobić. Chłodnia „Eskimos” dopracowuje technologię. Były rozmowy z Zakładem Gospodarki Wodno-Kanalizacyjnej w Sokółce o budowę kanału bezpośrednio odprowadzającego ścieki z Chłodni, ale ze względu na brak środków nie można tego zrealizować.

Radna Anna Bogdan zapytała, czy wobec powyższego ma powiedzieć mieszkańcom osiedla, że wszystko jest w porządku, skoro nie jest, oraz że wszystko jest zgodne z prawem? Zaproponowała, aby w Chłodni zatkać odprowadzenie ścieków i dać możliwość otrzymania „doznań” zapachowych dla zarządzających tym zakładem. Powiedziała, ze nie wierzy w to, że nie ma metod, ani środków rozwiązania tego problemu. Następnie dodała, że jej wystąpienia nie należy rozumieć jako próby likwidacji Chłodni, która przecież daje zatrudnienie i utrzymanie wielu ludziom. Powiedziała, że jej zdaniem należy spowodować odprowadzenie ścieków przez studzienki kanalizacyjne, co winno przynieść poprawę tej sytuacji. Przypomniała, że jest to już kolejny bezskuteczny rok walki mieszkańców o likwidację smrodu na tym osiedlu i jeśli sytuacja się nie zmieni, to mieszkańcy na wiosnę zablokują ulicę Białostocką i być może wtedy ktoś się zastanowi nad rozwiązaniem tego problemu.

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony środowiska Lech Januszko jeszcze raz podkreślił fakt, że dopóki brak rozwiązań prawnych nic nie można zrobić w tej sytuacji.

Przewodniczący obrad Jan Kułak zwracając się do radnej Anny Bogdan powiedział, że jeśli protest mieszkańców spowodowałby zamkniecie Chłodni, to nie będzie to efekt zamierzony.

Radna Anna Bogdan powiedziała, że są środki na takie cele i można wybudować bezpośrednie odprowadzenie ścieków do kanalizacji.

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony środowiska Lech Lanuszko odpowiedział, że WIOS nie ma wpływu na pozyskanie środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, czy innych źródeł. W budżecie Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska nie ma środków na takie cele.

Radny Eugeniusz Nalewajko nawiązując do omawianej informacji zauważył, że należy wywnioskować z wstępnej części informacji, że nasz powiat jest podobny do modelu powiatu bielskiego. Następnie poinformował, że Komisja Transportu, Rolnictwa i Leśnictwa zapoznała się z powyższą informacją i zwróciła uwagę na fakt, że stan wód w rzekach jest bardzo niepokojący i od lat się nie zmienia

( np. zły stan wody w rzece Sokołda). Zapytał, co należy zrobić, aby doprowadzić ich stan przynajmniej do III klasy. Dodał, że w tych wodach nie ma ryb, ponieważ ich jakość nie daje im warunków do życia w takim środowisku.

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska Lech Januszko odpowiadając na zadane pytania odpowiedział, że we wstępnej części informacji, o której mówił radny, nie ma żadnego porównania do modelu bielskiego, ponieważ wkradł się tu błąd komputerowy. Jeżeli zaś chodzi o czystość wód w rzekach to w znacznej mierze spowodowana jest ona gwałtowanymi opadami deszczu i ulewami, które są bardzo dużym ładunkiem zanieczyszczającym, którego żadna oczyszczalnia nie jest w stanie przerobić nawet w ciągu trzech miesięcy. Stwierdził, że odprowadzanie wód opadowych w nowych kanałach nie stwarza żadnych problemów, ale ponieważ 80% kanałów jest starych, do których spływają zanieczyszczenia z ulic po opadach deszczu, kanały są bardzo zanieczyszczone. Powiedział, że mimo to należy zauważyć, że stan czystości wód w rzekach jest lepszy niż dwa, trzy lata temu i stale się poprawia.

Radna Anna Bogdan powiedziała, że na sesji Rady Miejskiej w Sokółce Dyrektor Chłodni w Sokółce twierdził, że przyczyną unoszącego się odoru jest wadliwie wykonana kanalizacja ( chodzi o drożność rur ), ponieważ w samym zakładzie nie ma żadnego zapachu.

Zastępca Wojewódzkiego Inspektora Ochrony środowiska Lech Lanuszko odpowiedział, że Dyrektor Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sokółce twierdzi, że z kanalizacją jest wszystko w porządku. Dodał, że Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przedstawia tylko informację ze stanu środowiska w powiecie do złożenia którego zobowiązuje go ustawa.

Przewodniczący obrad poinformował, że po wysłuchaniu informacji i pozytywnej opinii Komisji Transportu, Rolnictwa i Leśnictwa, Rada Powiatu przyjęła informację Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Pkt 9

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce Anna Fidziukiewicz przedstawiła roczne sprawozdanie z pracy poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce za rok szkolny 2004/2005.

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 7

Pkt 10

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej Lidia Kulmacz przedstawiła roczne sprawozdanie z pracy poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej za rok szkolny 2004/2005.

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 8

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Anna Bogdan poinformowala, że Komisja zapoznała się z powyższymi informacjami i nie wniosła żadnych uwag.

Przewodniczący obrad Jan Kułak podziękował za wyczerpujące informacje o pracy Poradni i włożony trud na rzecz pracy z dziećmi i młodzieżą i życzył dalszej owocnej pracy.

Pkt 11

Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce Marek Chojnowski przedstawił informację o sytuacji finansowej SP ZOZ w Sokółce za 9 miesięcy 2005 r.

Informacja w załączeniu – zał. nr 9

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot poinformował, że Komisja zapoznała się z informacją i nie wniosła uwag do jej treści.

Starosta Franciszek Budrowski zapytał, gdzie w budżecie państwa są środki na dostosowanie szpitali do standardów unijnych?

Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce odpowiedział, że na ten cel środki będą prawdopodobnie umieszczone w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pkt 12

Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej Helena Hawrylik przedstawiła informację o sytuacji finansowej SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej za 9 miesięcy 2005 r.

Informacja w załączeniu – zał. nr 10

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot poinformował, że Komisja zapoznała się z informacją i nie wniosła uwag do jej treści.

Pkt 13

Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego Dąbrowie Krynkach. Krystyna Karolkiewicz przedstawiła informację o sytuacji finansowej SP ZPO w Krynkach za 9 miesięcy 2005 r.

Informacja w załączeniu – zał. nr 11

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot poinformował, że Komisja zapoznała się z informacją i nie wniosła uwag do jej treści.

Przewodniczący obrad Jan Kułak ogłosił przerwę w obradach sesji w godz. 1315 - 1330.

Pkt 14

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego. Powiedziała, ze sprzęt medyczny jest niezbędny do diagnozowania i leczenia pacjentów szpitalnych i ambulatoryjnych, jest również bezwzględnie wymagany przez NFZ przy zawarciu kontraktów na 2006 r.

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/253/05 w załączeniu - zał. nr 12

Pkt 15

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu aparatury i sprzętu medycznego. Powiedziała, ze sprzęt medyczny jest niezbędny do diagnozowania i leczenia pacjentów szpitalnych i ambulatoryjnych. Jest również bezwzględnie wymagany przez NIZ przy zawarciu kontraktów na 2006 r.

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu aparatury i sprzętu medycznego i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/254/05 w załączeniu - zał. nr 13

Pkt 16

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustanowienia herbu Powiatu Sokolskiego i flagi Powiatu Sokolskiego. Powiedziała, że uchwałą Nr XXX/219/05 z dnia 20 czerwca 2005 r. w sprawie zatwierdzenia projektu wzorów herbu i flagi Powiatu Sokólskiego Rada Powiatu Sokolskiego zatwierdziła projektu herbu i flagi Powiatu Sokólskiego, odpowiadające wzorom określonych w załącznikach do projektu niniejszej uchwały. Wykonując uchwałę Nr XI/76/03 Rady Powiatu Sokolskiego z dnia 24 października 2003 r. w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Sokolskiego do przeprowadzenia czynności związanych z opracowaniem projektu wzorów herbu i flagi Powiatu Sokolskiego Zarząd Powiatu Sokólskiego uzyskał pozytywną opinię Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji odnośnie zatwierdzonych przez Rade Powiatu Sokolskiego projektów wzorów herbu i flagi Powiatu Sokólskiego. Ponieważ ustanowienie herbu i flagi powiatu należy do wyłącznej kompetencji rady powiatu – przedkłada się Radzie Powiatu Sokolskiego niniejszy projekt uchwały.

Przewodniczący wszystkich Komisji poinformował, że Komisje pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie w sprawie ustanowienia herbu Powiatu Sokolskiego i flagi Powiatu Sokolskiego i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/255/05 w załączeniu - zał. nr 14

Pkt 17

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie delegowania radnych do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Powiedziała, że w związku z wygaśnięciem mandatu radnego Jarosława Budnika i tym samym zwolnienia miejsca w składzie w/w komisji zachodzi potrzeba uzupełnienia jej składu.

Zastępca przewodniczące Komisji Ochrony Zdrowia Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Sławomir Kraśniki zaproponował kandydaturę radnego Krzysztofa Szczebiota.

Radny Krzysztof Szczebiot wyraził zgodę na delegowanie go do składu powyższej Komisji.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie w sprawie zmiany uchwały w sprawie delegowania radnych do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/256/05 w załączeniu - zał. nr 15

Pkt 18

Wicestarosta Powiatu Cecylia Waszkiewicz przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Powiatu Sokólskiego, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja Podatkowa, udzielania innych ulg w spłacania tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych. Powiedziała, ze proponowana zmiana porządkuje treść uchwały, dostosowując ją do zmian przepisów wynikających z ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnych wy nagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.) i zmian ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. z późn. zm. ). Równocześnie proponowane zmiany ograniczają swobodę Zarządu Powiatu z możliwości korzystania z instytucji umorzenia wierzytelności Powiatu, jak również wierzytelności jednostek organizacyjnych Powiatu ( w sytuacjach, gdy Zarząd Powiatu będzie mógł samodzielnie dokonywać umorzeń tylko w przypadkach, gdy umarzana wierzytelność nie przekroczy dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia ustalonego przez Radę Ministrów. W pozostałych przypadkach organem właściwym do umarzania wierzytelności, odraczania terminu zapłaty, bądź rozłożenia płatności na raty byłaby Rada Powiatu.

Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt powyższej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Powiatu Sokolskiego, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja Podatkowa udzielania innych ulg w spłacania tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Głosów za było 14, wstrzymał się od głosu 1 radny. Uchwała została podjęta. .

Uchwała Nr XXXIV/257/05 w załączeniu - zał. nr 16

Pkt 19

Kierownik Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Tadeusz Tumiel przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany projektu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 r. Powiedział, że Wójt Gminy Studziałowo pismem z dnia 18 października 2005 r. poinformował, że przetarg nieograniczony na wykonanie robót budowlanych przy modernizacji kotłowni węglowej na kotłownię opalaną biomasą ogłoszony na dzień 5 października 2005 r. nie doszedł do skutku, ze względu na brak ofert na wykonanie tego zadania. Wobec powyższego Wójt Gminy Szudziałowo nie będzie mógł wykorzystać środków przyznanych na 2005 r. z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Następnie poinformował, że ponieważ Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce wystąpiła z wnioskiem o przyznanie dotacji w kwocie 30 000 zł na doposażenie samochódu uprzywilejowanego do przewozu wyposażenia ratowniczo-gaśniczego (chodzi o pompy, zbiorniki na materiały niebezpieczne z osprzętem, inny sprzęt pomocniczy oraz sorbenty, neutralizatory i środki powierzchniowo-czynne ), co podniesie sprawność operacyjno-techniczną podczas prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, jest możliwość przyznania niewykorzystanych środków przez gminę Szudziałowo Powiatowej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce. Ponadto Gmina Nowy Dwór wystąpiła z wnioskiem o likwidację mogilnika położonego we wsi Bielany i środki, które wcześniej były przyznane PKP Centrali Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie. Ze względu, że prawo nie zezwala na wykorzystane przez PKP środków PFOŚ jest uzasadniona potrzeba przyznania ich Gminie Nowy Dwór na realizację w/w zadania.

Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Eugeniusz Nalewajko i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Jan Grusza poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt powyższej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie zmiany projektu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 r.i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Głosów za było 15. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/258/05 w załączeniu - zał. nr 17

Pkt 20

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce Wojciech Obiała przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokolski w roku 2005, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Powiedział, że proponuje się dokonanie przesunięć w pozycjach planu zadań realizowanych przez Powiat Sokolski z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków Funduszu w 2005 r. Proponowane przesunięcia wynikają z potrzeby zwiększonego zapotrzebowania osób niepełnosprawnych likwidacją barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z ich indywidualnymi potrzebami, zaś zmniejszonego zainteresowania w uczestnictwie w turnusach rehabilitacyjnych. Pomniejsza się również środki na dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych z powodu rezygnacji jednego z wnioskodawców oraz powstałych oszczędności wynikających z niepełnego wykorzystania przyznanego dofinansowania.

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Krzysztof Szczebiot i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Jan Grusza poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniował projekt powyższej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2005, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/259/05 w załączeniu - zał. nr 18

Pkt 21

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2005. Powiedziała, że przedstawiony projekt uchwały zawiera zwiększenie dochodów w budżecie o kwotę 737047 zł i zmniejszenie w budżecie o kwotę 10236 zł . Zwiększenie budżetu dotyczy głównie zadań oświatowych. W budżecie w roku bieżącym pojawiła się możliwość składania wniosków przez szkoły i dofinansowania utworzonej rezerwy oświatowej. Zarząd Powiatu Sokolskiego skorzystał z tej możliwości i złożył cztery wnioski, które zostały zaakceptowane. Otrzymaliśmy środki na: odprawy dla nauczycieli art. 20 Karty Nauczyciela na kwotę 47727 zł, likwidację szkód wywołanych zdarzeniami losowymi – 50000 dla ZSR w Janowie, 210000 zł na wyposażenie nowych pomieszczeń do nauki pozyskanych budżecie wyniku modernizacji lub adaptacji dla czterech szkół, tj. ZS Sokółce, ZSR w Sokółce i Janowie i ZS Dąbrowie Białostockiej; na wzrost zadań szkolnych i pozaszkolnych budżecie od 1 września 2005 r. otrzymaliśmy kwotę 99336 zł. Ponadto na korzystanie z szerokopasmowego dostępu do Internetu otrzymaliśmy dla ZS w Sokółce kwotę 5800 zł. Wzrosły też dochody z otrzymanych dotacji na Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Sokółce o kwotę 53000 zł, z przeznaczeniem na paliwo, samochód i rejestratory rozmów. Ponadto otrzymaliśmy też kwotę 71000 zł na składkę zdrowotna za bezrobotnych. Wzrosła również subwencja ogólna o kwotę 159992 zł. Cała kwota zwiększenia została podzielona zgodnie ze składanymi wnioskami i zwiększyła budżety szkół o brakujące środki na wynagrodzenia, ze względu na wypłacenie nagród jubileuszowych i odpraw dla nauczycieli, które były przydzielone poszczególnym szkołom. Zwiększenie dotyczy również działu drogownictwa o kwotę 190000 zł i dodatkowo o 30000 zł dla KP PSP w Sokółce na zakup samochodu.

Skarbnik Powiatu poinformowała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2005 zawarte są w 7 załącznikach do projektu uchwały.

Przewodniczący wszystkich Komisji poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2005 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr XXXIV/260/05 w załączeniu - zał. nr 19

 

Wyciąg z protokółu

XXIV sesji Rady Powiatu Sokólskiego z dniu 25 listopada 2005 r.

Pkt 22

Przewodniczący obrad Jan Kułak powiedział, że w tym punkcie porządku obrad przewidziane jest rozpatrzenie skargi Pani Krystyny Andrzejewskiej na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce i Starostę w sprawie niezałatwienia jej skargi na Dyrektora PUP. Zapytał, czy Rada Powiatu widzi konieczność zapoznania z treścią skargi, ponieważ wiadomym jest, że sprawa ta była analizowana na posiedzeniach Komisji?

Radni poinformowali, że znana jest wszystkim treść skargi Pani Krystyny Andrzejewskiej.

Przewodniczący obrad Jan Kułak udzielił głosu Pani Krystynie Andrzejewskiej, która po wcześniejszym wręczeniu radnym pisma, odczytała jego treść skierowaną na dzisiejszą sesję do Rady Powiatu i zwróciła się z zapytaniem, czy wszystkim radnym jest znana treść jej 5 pism skierowanych do Starosty (2 pisma), Urzędu Marszałkowskiego (1 pismo) i Wojewody Podlaskiego (2 pisma). Następnie zauważyła, że jej zdaniem radni nie otrzymali do analizy wszystkich w/w pism.

Pismo Pani Krystyny Andrzejewskiej w załączeniu – zał. nr 20

Radny Krzysztof Szczebiot Zastępca Przewodniczącego Rady skonstatował, że to Przewodniczący Rady decyduje jakie dokumenty winny być skierowane do radnych.

Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska przypomniała, że problem był analizowany na wszystkich komisjach i cała sentencja sprawy została właśnie tam przeanalizowana.

Przewodniczący obrad Jan Kułak udzielił głosu Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosławowi Biernackiemu, w celu wyjaśnienia kierowanych przeciw niemu zarzutów przez Panią Krystynę Andrzejewską.

Dyrektor PUP ustosunkowując się do skargi wyjaśnił, że zarzuty podnoszone przez skarżącą są nieprawdziwe. Powiedział, że ze względu na trudności i złożoność zadań realizowanych przez PUP w Sokółce być może atmosfera w pracy nie zawsze jest taka jaka winna być i dlatego nie wszystkie zatrudnione osoby są w stanie podołać prawidłowemu wykonywaniu nakładanych na nich zadań. Niekiedy ciężar zadań przerasta odporność i wytrzymałość pracownika Poinformował, że Pani Krystyna Andrzejewska w PUP została zatrudniona w 1997 r. jako osoba niepełnosprawna i przez 2 lata pracowała w pokoju wieloosobowym. Zawierane z nią umowy o pracę były terminowe i przy zakończeniu każdej z nich zwracała się o ponowne zatrudnienie. Potem na jej własną prośbę został zatrudniona na czas nieokreślony, z czego należy wnioskować, że była zadowolona z pracy. Jeśli chodzi o zaniżenie wynagrodzenia w stosunku do innych pracowników, to było ono ustalane zgodnie z ograniczeniami wynikającymi dla osób pobierających rentę i różnica w wynagrodzeniu kształtuje się w granicach 20 – 250 zł. Stwierdził, że to zróżnicowanie nie jest zbyt wysokie. Jednocześnie zapytał, czy pracodawca ma prawo różnicować wynagrodzenia poszczególnych pracowników, czy też nie? Następnie powiedział, że były prowadzone rozmowy ze skarżącą, które miały na celu polubowne rozwiązanie tego problemu, ale ze względu na negatywną postawę skarżącej nie było możliwości doprowadzenia do ugody. Stwierdził, że nie był w stanie sprostać żądaniom o jednorazowe wyrównanie wynagrodzenia w kwocie 250-300 zł miesięcznie za okres 3 lat. Wobec powyższego sytuacja się zaogniła, stąd są skargi do Starosty, Rady Powiatu, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego. Powiedział, że spór ten zostanie rozstrzygnięty przez Sąd Pracy, przed którym aktualnie toczy się postępowanie z powództwa Pani Krystyny Andrzejewskiej.

Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji o przedstawienie stanowiska po dokonaniu rozpatrzenia skargi Pani Krystyny Andrzejewskiej.

Przewodniczący Komisji Rady poinformowali, że zapoznali się ze skargą, ale Komisje stwierdziły, że radni nie mają kompetencji do rozpatrywania spraw z zakresu prawa pracy, gdyż tego rodzaju sprawy rozpatrują i rozstrzygają sądy pracy.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady Jan Kułak, który poinformował, że zarówno on, jak i Starostwo jest w posiadaniu wszystkich pism nadesłanych przez Panią Krystynę Andrzejewską. Stwierdził, że jest mu niezmiernie przykro, że nie dotrzymano terminów udzielenia odpowiedzi. Następnie powiedział, że z problematyką skargi wszyscy radni zostali zapoznani i żaden z nich nie zgłaszał braku wiedzy, co do tej sprawy. Dodał, że ta sprawa nie została w żaden sposób zlekceważona. Wyjaśnił również, że pismo adresowane do Urzędu Marszałkowskiego zostało skierowane niewłaściwie, ponieważ samorząd województwa nie realizuje zadań z zakresu zwalczania bezrobocia. Wyjaśnił, że Pani Krystyna Andrzejewska jako pracownik z kilkuletnim stażem w PUP winna znać procedury i kompetencje poszczególnych organów administracji rządowej i samorządowej. Nadmienił również, że gdyby Dyrektor PUP w Sokółce poszedł tym samym tokiem rozumowania co skarżąca, to również mógłby sformułować podobne zarzuty wobec pracownika, z którego pracy i kompetencji nie jest zadowolony. Powiedział, że w sprawie ewentualnego zaniżonego wynagrodzenia, radni nie są w stanie się wypowiedzieć, gdyż nie należy to do ich kompetencji. Ponadto poinformował, że Starosta wcześniej zobowiązał Dyrektora PUP do podjęcia działań zmierzających do rozwiązania tego konfliktu lub jego złagodzenia, ale wiadomym jest, że do tego nie doszło. Jeżeli przedmiot skargi na dyrektora jednostki leżał w gestii organów samorządu to i tak organem właściwym byłaby Rada Powiatu, a nie Starosta. Tego rodzaju sprawy są trudne i sądom również nie zawsze udaje się poradzić z takimi problemami. Reasumując powyższe powiedział, że nie można przyjąć zarzutu skarżącej, że radni zlekceważyli jej skargę, gdyż jedynym słusznym rozwiązaniem będzie rozstrzygnięcie sprawy przez sąd pracy. Następnie stwierdził, że skoro Rada Powiatu nie jest kompetentna w tej sprawie, to nie powinna tego rozstrzygać. Wobec powyższego przygotowany został projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi, którego treść odczytał i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.

W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Głosów za było 12, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Uchwała została podjęta.

Uchwała Nr XXXIV/261/05 w załączeniu - zał. nr 21

Pani Krystyna Andrzejewska powiedziała, że ma wielki żal, że w jej sprawie nie otrzymała jakichkolwiek informacji i nic nie zrobiono przez 5 miesięcy.

Stwierdzam zgodność wyciągu

z Protokółem XXXIV sesji Rady

Powiatu Sokólskiego z dnia

25 listopada 2005 r.

Pkt 23

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych nie było.

Pkt 24

Przewodniczący obrad Jan Kułak przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych. Powiedział, że wszyscy radni złożyli oświadczenia w terminie. Urząd Skarbowy po dokonaniu analizy wskazał na drobne uchybienia i nieprawidłowości, które wynikły z niejasności obowiązujących formularzy.

Pkt 25

Wobec wyczerpania porządku obrad sesji Przewodniczący obrad Jan Kułak zamknął obrady XXXIV sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 1535.

 

Protokółowała

Janina Wojciechowska

Przewodniczący obrad

Jan Kułak