Protokół z XV sesji Rady Powiatu

Osoba odpowiedzialna za treść informacji: Janina Wojciechowska
PROTOKÓŁ NR XV/08 obrad XV sesji Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 28 marca 2008 r.

PROTOKÓŁ NR XV/08

obrad XV sesji Rady Powiatu Sokólskiego

 w dniu 28 marca 2008 r.

 

Sesję rozpoczęto o godz. 10-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.

 

Pkt 1

 

Obrady XV sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadziła Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Alicja Rysiejko. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Wiceprzewodniczący Rady stwierdziła, że w chwili otwarcia obrad w sesji uczestniczy 17 radnych. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.

 

Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1.

Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2.

 

W obradach sesji uczestniczyły również Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel i Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska oraz radca prawny Andrzej Godlewski.

 

Nieobecni radni: Kazimierz Łabieniec i Czesław Poskrobko.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko powitała wszystkich radnych i zaproszonych gości. Następnie poinformowała, że w związku z nieobecnością Przewodniczącego Rady Powiatu będzie przewodniczyła dzisiejszym obradom sesji. Poinformowała, że Przewodniczący Rady pogrążony jest w żałobie z powodu śmierci ojca, przez co my wszyscy łączymy się w smutku i wyrażamy żal oraz składamy mu szczere kondolencje.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko poinformowała zebranych, że na dzisiejszej sesji gościmy uczniów szkół ponadgimnazjalnych z naszego powiatu, którym zostały przyznane stypendia na II semestr w roku szkolnym 2007/2008. Przypomniała, że jest to fundusz utworzony przez nasz Powiat uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego Nr XXXVIII/299/06 z dnia 28 kwietnia 2006 r. dla szczególnie uzdolnionej młodzieży. Powiedziała, że chociaż są to kwoty nieduże, to jednak mogą stanowić znaczne wsparcie dla wielu osób. Dodała, że jest to już kolejna edycja tego programu stypendialnego.

 

Starosta Franciszek Budrowski poinformował, że już po raz szósty przyznane są stypendia. 37 uczniów otrzymało stypendia za bardzo dobre wyniki w nauce, działalność społeczną oraz osiągnięcia sportowe i kulturalne na forum powiatu, województwa, kraju i nawet na forum międzynarodowym. Powiedział, że 5 szkół ponadgimnazjalnych z naszego powiatu złożyło 63 wniosków o przyznanie stypendium. Stypendia przyznano uczniom ze szkół: Zespół Szkół w Suchowoli (7 uczniom), Zespół Szkół w Sokółce (16 uczniom), Zespół Szkół w Dąbrowie Białostockiej (9 uczniom), Zespół Szkół Rolniczych w Sokółce (3 uczniom) i Zespół Szkół Zawodowych w Sokółce (2 uczniom). Poinformował, że chociaż program przewiduje możliwość przyznania 34 stypendiów, to przyznano 37, ze względu na spełnienie kryteriów przez taką liczbę osób. Dodał, że stypendia zostały przyznane na okres od 1 lutego 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. Stypendium wynosi 100 zł miesięcznie. Następnie pogratulował wszystkim stypendystom i życzył sukcesów, dużo zdrowia oraz pomyślności oraz dokonał wręczenia przyznanych stypendiów.

 

Jeden z uczniów z Zespołu Szkół w Sokółce, w imieniu wszystkich stypendystów, podziękował za przyznane stypendia i zapewnił, że uczniowie dołożą wszelkich starań, aby godnie reprezentować nasz powiat zarówno w środowisku lokalnym, jak i na zewnątrz.

 

Pkt 2

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko stwierdziła, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji. Zapytała, czy są wnioski o zmianę przedstawionego porządku obrad.

 

Wniosków w sprawie zmiany w porządku obrad nie zgłoszono.

 

Porządek obrad XV sesji jest następujący:

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokółu poprzedniej XIV sesji Rady Powiatu.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesjami.

6.      Informacja z realizacji „Programu współpracy Powiatu Sokólskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2007”.

7.      Analiza i zaopiniowanie planów rzeczowo – finansowych SP ZOZ w Sokółce, SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej oraz SP ZPO w Krynkach na rok 2008.

8.      Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności w 2007 r.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących przy szkołach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2008, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

11.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie oraz zatwierdzenia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce.

12.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce.

13.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego.

14.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego.

15.  Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej.

16.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu stomatologicznego punktowego aparatu rentgenowskiego.

17.  Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Sokólskiego do złożenia wniosku i zawarcia umowy na lata 2008 – 2010 oraz do zaciągania zobowiązań z tytułu realizacji projektu pn. „Profesjonaliści” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego 2007 – 2013 Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.2 Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych.

18.  Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008.

19.  Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu za rok 2007 oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

20.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

21.  Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.

22.  Zamknięcie sesji.

 

Pkt 3

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko poprosiła o przyjęcie Protokółu z poprzedniej XIV sesji Rady Powiatu z dnia 1 lutego 2008 r., który był wyłożony do publicznego wglądu na 7 dni przed dzisiejszą sesją.

 

Uwag do treści protokółu nie wniesiono. Przewodniczący obrad zarządził przegłosowanie jego przyjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

Pkt 4

 

Interpelacji i zapytał radnych nie zgłoszono.

 

Pkt 5

 

Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski. Poinformował, że w tym czasie odbyło się pięć posiedzeń Zarządu w dniach: 12 i 27 lutego 2008 r. oraz 7, 14 i 28 marca 2008 r. Powiedział, że w dniu dzisiejszym odbyła się pierwsza część posiedzenia Zarządu Powiatu, na której rozpatrzono wniosek Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego z dnia 27 marca 2008 r. o zmianę zapisu w części opisowej załącznika nr 2 do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 przedstawionego pod obrady dzisiejszej sesji. Po sesji, Zarząd będzie kontynuował posiedzenie Zarządu, na którym zajmie się udzieleniem upoważnienia kierownikowi z Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce łącznie z jednym członkiem Zarządu do złożenia wniosku do projektu o środki na cele polepszenia standardów jakości obsługi klientów PUP w Sokółce i zwiększenie dostępu do usług pośrednictwa pracy oraz doradztwa zawodowego. Poinformował również, że Zarząd wystąpił od Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Białostockiej o nieodpłatne przekazanie działki, na której znajduje się Oddział Rehabilitacji szpitala w Dąbrowie Białostockiej, celem przyłączenia jej do kompleksu nieruchomości SP ZPO w Dąbrowie Białostockiej.

 

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 3

 

Pkt 6

 

Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła informację z realizacji „Programu współpracy Powiatu Sokólskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2007”.

 

Informacja w załączeniu – zał. nr 4

 

Pkt 7

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła Plan rzeczowo-finansowy SP ZOZ w Sokółce na rok 2008. Poinformowała, że w roku 2008 placówka ta po dokonanej kalkulacji rzeczowo-finansowej przewiduje, że wynik finansowy Zakładu może zamknąć się kwotą ujemną w wysokości 571054,79 zł.

 

Plan rzeczowo-finansowy w załączeniu – zał. nr 5

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła Plan rzeczowo-finansowy SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej na rok 2008. Poinformowała, że z przeprowadzonej kalkulacji rzeczowo-finansowej w SP ZOZ wynika, że rok bieżący planuje się zamknąć dodatnim wynikiem finansowym w kwocie około12 000 zł.

 

Plan rzeczowo-finansowy w załączeniu – zał. nr 6

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła Plan rzeczowo-finansowy SP ZPO w Krynkach na rok 2008. Powiedziała, że najprawdopodobniej rok 2008 w tej placówce zakończy się bez strat i zysków.

 

Plan rzeczowo-finansowy w załączeniu – zał. nr 7

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje zapoznały się z planami rzeczowo-finansowymi zakładów opieki zdrowotnej i pozytywnie je zaopiniowały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko otworzyła dyskusję nad przedstawionymi planami i poprosiła o zgłaszanie uwag i wniosków.

 

Uwag i zastrzeżeń nie zgłoszono.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko stwierdziła, że plany rzeczowo-finansowe zoz-ów na rok 2008 zostały przyjęte przez Radę Powiatu. Następnie życzyła dyrekcjom, aby ww. plany udało się zrealizować z jak najkorzystniejszym wynikiem finansowym.

 

Pkt 8

 

Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz przedstawiła Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności za rok 2007. Powiedziała, że zadania wykonuje przy współudziale Adama Juchnika, inspektora w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Interesanci w sprawie porad przyjmowani są w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Sokółce od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Starostwa.

 

Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 8

 

Uwag do treści sprawozdania nie zgłoszono.

 

Przewodniczący wszystkich Komisji poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały przedstawione Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce.

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce z działalności za rok 2007 i poprosiła o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/136/08 w załączeniu - załącznik nr 9

 

Pkt 9

 

Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski. Poinformowała, że w trzech podległych nam zespołach szkół funkcjonują stołówki szkolne. Są to: Zespół Szkół w Sokółce, Zespół Szkół w Dąbrowie Białostockiej i Zespół Szkół w Suchowoli. Powiedziała, że zgodnie z ustawą o systemie oświaty zasady korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący, w tym przypadku jest to Rada Powiatu Sokólskiego.

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych zorganizowanych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski i poprosiła o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/137/08 w załączeniu - załącznik nr 10

 

Pkt 10

 

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce Wojciech Obiała przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2008, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Powiedział, że zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do zadań samorządu powiatowego, finansowanych ze środków Funduszu, należą zadania z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych i zadania z zakresu rehabilitacji społecznej. Zadania lub rodzaj zadań i środki finansowe PFRON przedstawia załącznik do projektu uchwały, który był przesłany wszystkim radnym. Rada Powiatu, w drodze uchwały, określa zadania i środki finansowe na ich realizację.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2008, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/138/08 w załączeniu - załącznik nr 11

 

Pkt 11

 

Kierownik Wydziału Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie oraz zatwierdzenia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce. Powiedziała, że zmiany do statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce wprowadzone uchwałą Nr III/9/2008 Rady Społecznej SP ZOZ w Sokółce z dnia 28 lutego 2008 r., wynikają z konieczności uaktualnienia statutu i dostosowania go do stanu faktycznego. Zatwierdzenie jednolitego tekstu statutu SP ZOZ w Sokółce ma na celu ułatwienie korzystania z jego zapisów, jak również wyeliminowanie mogących się rodzić nieporozumień dotyczących jego treści.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie oraz zatwierdzenia jednolitego tekstu statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/139/08 w załączeniu - załącznik nr 12

 

Pkt 12

 

Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZOZ w Sokółce Cecylia Waszkiewicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce. Powiedziała, że zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej Rada Społeczna uchwala regulamin swojej działalności i przedkłada go do zatwierdzenia podmiotowi, który utworzył dany zakład. Dotychczas obowiązujący regulamin działalności Rady Społecznej ZOZ w Sokółce uchwalony został w roku 1999. Ze względu na upływ czasu oraz doświadczenia zebrane w trakcie jego stosowania, Rada społeczna SP ZOZ w Sokółce uznała za konieczne uchwalenie nowego regulaminu.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/140/08 w załączeniu - załącznik nr 13

 

 Pkt 13

 

Kierownik Wydziału Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego. Powiedziała, że publiczny zakład opieki zdrowotnej może dokonać zakupu lub przyjąć darowiznę aparatury i sprzętu medycznego wyłącznie o przeznaczeniu i standardzie określonym przez podmiot, który zakład utworzył oraz na zasadach określonych przez ten podmiot. Zasady nabywania aparatury i sprzętu medycznego reguluje uchwała nr V/28/03 Rady Powiatu Sokolskiego z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie określenia zasad dokonywania zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury i sprzętu medycznego przez Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej oraz Samodzielny Publiczny zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy w Krynkach. Zgodnie z ww. uchwałą aparatura i sprzęt medyczny o wartości powyżej 3500 zł może być zakupiona, bądź przyjęta jako darowizna, po uzyskaniu zgody organu założycielskiego. Rada Społeczna SP ZOZ w Sokółce uchwałą Nr III/11/2008 z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie zakupu sprzętu i aparatury medycznej pozytywnie zaopiniowała dokonanie przez SP ZOZ w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego wymienionego w uchwale.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury i sprzętu medycznego i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/141/08 w załączeniu - załącznik nr 14

 

Pkt 14

 

Kierownik Wydziału Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego. Przypomniała, że Rada Powiatu Sokólskiego uchwałą Nr XIV/134/08 z dnia 1 lutego 2008 r. wyraziła zgodę na ustanowienie hipoteki zwykłej w kwocie 400 000 zł na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego, ale Bank PKO w przedstawionej do podpisania przez SP ZOZ w Sokółce umowie, zażądał zabezpieczenia kredytu w formie hipoteki kaucyjnej do kwoty 500 000 zł. W związku z powyższym SP ZOZ w Sokółce zwrócił się z wnioskiem o podjęcie działań umożliwiających ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości nieodpłatnie użytkowanej przez SP ZOZ w Sokółce do kwoty 500 000 zł na rzecz zabezpieczenia kredytu w PKO BP Oddział w Białymstoku.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie hipoteki kaucyjnej na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Sokólskiego i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/142/08 w załączeniu - załącznik nr 15

 

Pkt 15

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej. Powiedziała, że wprowadzone przez Radę Społeczną zmiany mają na celu dostosowanie statutu SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej do stanu faktycznego. Wykreślone zostały zapisy dotyczące komórek, które obecnie nie funkcjonują w Zakładzie. Są to: zespoły wyjazdowe RIW, oddział położniczo-ginekologiczny i poradnia okulistyczna. Dostosowano nazewnictwo funkcjonujących w Zakładzie komórek do aktualnie stosowanych przez NFZ szczegółowych określeń medycznych. Wprowadzono również zmiany redakcyjne i porządkowe.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/143/08 w załączeniu - załącznik nr 16

 

Pkt 16

 

Kierownik Wydziału Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu stomatologicznego punktowego aparatu rentgenowskiego. Powiedziała, że koszt nowego stomatologicznego aparatu rentgenowskiego kształtuje się w granicach 10-15 tysięcy złotych. Środki finansowe pochodzić będą z bieżących dochodów SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej. Konieczność dokonania zakupu nowego aparatu wynika z tego, że wykorzystywany obecnie aparat nie spełnia kryteriów określonych w przepisach prawa, w związku z czym Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku nakazał usunięcie usterek lub wycofanie z eksploatacji dotychczas używanego aparatu. Ponieważ koszty napraw i wykonanie niezbędnych testów byłyby niewspółmiernie duże w stosunku do ceny nowego aparatu RTG do zębów zasadnym jest zakup nowego aparatu. Rada Społeczna SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej pozytywnie zaopiniowała zakup nowego stomatologicznego punktowego aparatu RTG.

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu stomatologicznego punktowego aparatu rentgenowskiego i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 16. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/144/08 w załączeniu - załącznik nr 17

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko zarządziła przerwę w obradach sesji w godz. 11 30 – 11 45.

 

Pkt 17

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce Mirosław Biernacki przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Sokólskiego do złożenia i zawarcia umowy na lata 2008-2010 oraz do zaciągania zobowiązań z tytułu realizacji projektu pn. ”Profesjonaliści” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego 2007-2013 Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.2 Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych. Powiedział, że Powiatowy Urząd Pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ma obowiązek wykonywania usług rynku pracy w oparciu o standardy usług rynku pracy. Standardy te zostały określone w rozporządzeniu ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 marca 2007 r. Wobec tych regulacji określających zadania publicznych służb zatrudnienia, przed instytucjami, w tym również przed PUP w Sokółce, stoją nowe wyzwania. Głównym ich wyznacznikiem jest dostosowanie oferowanych usług do zmieniających się warunków i oczekiwań społecznych. Standardy mają na celu polepszenie jakości obsługi urzędu, natomiast PUP ma obowiązek dostosowania swoich usług do ww. standardów w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. Biorąc pod uwagę wytyczne wynikające ze standardów oraz komfort obsługi klientów zmierzający do zwiększenia dostępu do usług pośrednictwa pracy oraz doradztwa zawodowego, Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce zamierza zwiększyć o 4 osoby zatrudnienie na stanowiskach kluczowych pracowników realizujących działania skierowane do osób bezrobotnych. Otrzymanie wsparcia pozwoli na sprawne, skuteczne i profesjonalne działanie struktur i kadry urzędu, zgodnego ze standardami świadczenia usług rynku pracy z korzyścią dla instytucji i klientów urzędu. Pozwoli również skutecznie realizować wyznaczone zadania, poprawić organizację pracy i podnieść kwalifikacje zawodowe osób zatrudnionych w urzędzie. Pomoc finansowa z programu koncentrować się będzie na zatrudnieniu kluczowych pracowników oraz podnoszeniu kwalifikacji zawodowych doradców i pośredników PUP w Sokółce. Dzięki temu nastąpi dostosowanie pozyskanego i posiadanego kapitału kadrowego do wymogów standardów usług rynku pracy oraz wzmocni potencjał instytucjonalny PUP w Sokółce w zakresie wsparcia i profesjonalnego świadczenia usług na rzecz osób bezrobotnych. Poinformował, że wartość projektu opiewa na kwotę 216600 zł, który będzie realizowany w okresie od 2008 r. do 2010 r. z udziałem 15 % wkładu własnego ze środków budżetu powiatu w każdym roku realizacji projektu.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisja pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu Sokólskiego do złożenia i zawarcia umowy na lata 2008-2010 oraz do zaciągania zobowiązań z tytułu realizacji projektu pn. ”Profesjonaliści” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego 2007-2013 Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.2 Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych i zarządziła przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała w została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/145/08 w załączeniu - załącznik nr 18

 

Pkt 23

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego. Poinformowała, że wniosek Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego z dnia 27 marca 2007 r. o zmianę zapisu w części opisowej załącznika nr 2 do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 w dz.851 rozdz.85111 – Szpitale ogólne, został rozpatrzony przez Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 28 marca 2008 r. Zarząd Powiatu Sokólskiego uwzględniając propozycję zmiany postanowił, że zapis ten będzie miał następujące brzmienie: „kwotę 450 000 złotych przeznacza się na udział własny dla SP ZOZ w Sokółce na realizację projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej VI: „Rozwój infrastruktury Społecznej” działanie 6.2 „Rozwój infrastruktury z zakresu opieki zdrowotnej” pn. „Podniesienie jakości ochrony zdrowia w SP ZOZ w Sokółce poprzez zakup aparatury medyczne, w tym zakup aparatu RTG oraz na udział w innych programach pomocowych”.

 

Następnie Skarbnik Powiatu poinformowała, że w budżecie Powiatu zwiększa się plan dochodów o kwotę 1 010 768 zł i zmniejsza się o kwotę 1 710 000 zł zgodnie z załącznikiem nr 1 i również zwiększa się plan wydatków o kwotę 3 682 359 zł oraz zmniejsza się plan wydatków o kwotę 2 989 373 zł i dokonuje się przeniesienia na kwotę 11 269 zł zgodnie z załącznikiem nr 2.

 

Skarbnik Powiatu poinformowała, że budżet Powiatu po dokonanych zmianach wynosi:

1/ dochody ogółem: 42 095 362,00 zł,

2/ wydatki ogółem:  43 381 400,00 zł,

3/ kwotę 2 284 135 zł przeznacza się na spłatę rat kapitałowych kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych,

4/ deficyt roku 2008 w kwocie 1 286 038,00 zł oraz raty kapitałowe kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w wysokości 2 284 135 zł będą pokryte:

-         kredytem bankowym w kwocie - 1 535 147,00 zł,

-         wolnymi środkami w kwocie - 2 035 026,00 zł.

 

Skarbnik Powiatu powiedziała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2008 zawarte są w 10 załącznikach do projektu uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego

Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego i akceptuje stanowisko Zarządu wobec zgłoszonego wniosku na posiedzeniu Komisji.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki, Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański i Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2008 i poprosiła o przegłosowanie jej podjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/146/08 w załączeniu - załącznik nr 19

 

Pkt 19

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel w imieniu Zarządu Powiatu przedstawiła sprawozdanie Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Sokólskiego za rok 2007. Powiedziała, że zadania ujęte w uchwale budżetowej przyjęte uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego w dniu 22 grudnia 2006 r., która była zmieniana wielokrotnie w ciągu roku 2007, zostały wykonane. W roku 2007 osiągnięto dochody w kwocie 42 159 057 zł, co stanowi 102,10% planowanych dochodów. Na realizację założonych zadań wydatkowano 40 707 864 zł, tj. 97,29 % zaplanowanych środków. Były to wydatki bieżące i majątkowe. Wydatki inwestycyjne stanowiły 11,08% ogółem wydatków. Do nich zaliczamy:

-         remont internatu Zespołu Szkół w Sokółce na potrzeby Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce,

-         budowę boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół w Sokółce,

-         inwestycje drogowe,

-         przebudowę wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania wraz z przepompownią w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce,

-         instalację monitoringu zewnętrznego na budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce,

-         zakup samochodu do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce i do Starostwa Powiatowego w Sokółce,

-         zakup komputerów do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Sokółce i do Starostwa Powiatowego w Sokółce,

-         zakup instrumentów muzycznych dla orkiestry w ZS w Suchowoli,

-         zakup przyczepy do samochodu w Powiatowym Zarządzie Dróg w Sokółce,

-         zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego na potrzeby Komendy Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej w Sokółce,

-         wybudowanie wspinalni do ćwiczeń w Komendzie PPST w Sokółce.

 

Następnie Skarbnik powiatu poinformowała, że z budżetu Powiatu Sokólskiego udzielono również następujących dotacji:

-         dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej w kwocie 3 517 021 zł,

-         dla SP ZOZ w Sokółce i w Dąbrowie Białostockiej oraz dla SP ZPO w Krynkach w kwocie 615 134 zł na zakup sprzętu i wykonanie ogrodzenia w Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym w Krynkach,

-         na placówki opiekuńczo-wychowawcze w innych powiatach, w związku z pobytem w tych placówkach dzieci z naszego powiatu – 732 069 zł i 63 413 zł na dotacje z tytułu pobytu naszych dzieci w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu; pozostałym rodzinom płacone są zasiłki bezpośrednio z budżetu i takich rodzin jest przeciętnie około 50. Ze względu na usamodzielnianie się starszych dzieci, w trakcie roku wielokrotnie zmienia się liczba dzieci pobierających zasiłki, ale w ich miejsce przychodzą następne i przeciętnie w roku jest ich około 50.

 

Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel powiedziała, że na podstawie ustawy o pożytku publicznym przyznano dotacje z zakresu kultury fizycznej i sportu w kwocie 75 000 zł udzielając dotacji dla 11 klubów sportowych, a w zakresie kultury udzielono dotacji dla 4 stowarzyszeń na kwotę 10 000 zł.

 

Następnie Skarbnik Powiatu poinformowała, że Powiat Sokólski pozyskał również środki do budżetu Powiatu składając projekty do ogłoszonych konkursów, m.in.:

-         z Ministerstwa Sportu na budowę boiska,

-         z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na pomoce dydaktyczne i remont Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce,

-         na zadania pozalekcyjne w Zespole Szkół w Dąbrowie Białostockiej z programu realizowanego przez Wyższą Szkołę w Lublinie,

-         z INTERREG na wykonanie dokumentacji na drogi,

-         od Wojewody na doposażenie stołówek przy ZS w Sokółce i w Dąbrowie Białostockiej oraz w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce,

-         z rządowego programu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży 2007 na zadania pozalekcyjne.

 

Uchwała Nr 115/08 Zarządu Powiatu Sokólskiego z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie rocznego sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Sokólskiego za rok 2007 - załącznik nr 20

 

Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła roczne sprawozdania w wykonania planów finansowych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce, Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej i Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjnego w Krynkach za rok 2007.

 

Uchwała Nr 116/08 Zarządu Powiatu Sokólskiego z dnia 7 marca 2008 r. załącznik nr 21

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Aleksy Oleksza przedstawił pozytywną opinię Komisji o wykonaniu budżetu Powiatu Sokólskiego za 2007 r. i wniosek do Rady Powiatu o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Sokólskiego z tytułu wykonania budżetu powiatu za rok 2007.

 

Opinia w załączeniu - załącznik nr 22

Wniosek w załączeniu - załącznik nr 23

 

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Alicja Rysiejko poinformowała, że wniosek wraz z opinią przekazano do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.

 

Pismo z dnia 7 marca 2008 r. Nr Or.0052-1-9/08 - załącznik nr 24

 

Następnie poinformowała, że wpłynęły dwie uchwały z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, których treść odczytała. Są to:

 

1.             Uchwała Nr II.0131-1-9/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 14.03.2008 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Sokólskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2007 rok – opinia pozytywna.

 

w załączeniu - załącznik nr 25,

 

2.             Uchwała Nr II.0131-2-4/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 14.03.2008 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Sokólskiego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium za 2007 r. - wniosek spełnia wymogi określone w ustawie o samorządzie powiatowym i ustawie o finansach publicznych.

 

w załączeniu - załącznik nr 26.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Alicja Rysiejko poprosiła przewodniczących komisji Rady o wyrażenie opinii o wykonaniu budżetu powiatu za rok 2007.

 

1.        Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki powiedział, że Komisja rozpatrzyła sprawozdanie i jest za udzieleniem absolutorium Zarządowi,

2.        Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wiesław Pórzecki stwierdził, że Komisja przyjęła sprawozdanie i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek za udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu,

3.        Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Waldemar Szymański powiedział, że Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007,

4.        Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski stwierdził, że Komisja wyraziła pozytywną opinię o sprawozdaniu i jest za udzieleniem absolutorium Zarządowi Powiatu.

 

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Alicja Rysiejko odczytała treść uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Sokólskiego i poprosiła o przegłosowanie jej przyjęcia.

 

W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

Uchwała Nr XV/147/08 w załączeniu - zał. nr 27

 

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Alicja Rysiejko pogratulowała Staroście i Zarządowi Powiatu dobrej współpracy z Radą Powiatu i życzyła sukcesów w pozyskiwaniu dodatkowych środków do budżetu.

 

Starosta Franciszek Budrowski, w imieniu własnym i Zarządu, podziękował Radzie Powiatu za pozytywną ocenę pracy Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, która oceniała sprawozdanie oraz wszystkim Przewodniczącym Komisji za pozytywną ocenę wykonywania budżetu w 2007 r. i zrozumienie dla potrzeby wprowadzania ciągłych zmian w uchwale budżetowej. Poinformował, że realizacja budżetu, to praca kilkudziesięciu ludzi w Starostwie Powiatowym i w jednostkach organizacyjnych Powiatu. Są to m.in. SP ZOZ, szkoły, PCPR oraz Powiatowego Zarządu Dróg, który buduje drogi w naszym powiecie. Duży wkład w realizację budżetu wnieśli również pracownicy Starostwa Powiatowego, gdyż oprócz zrealizowania inwestycji najtrudniejsze jest jej rozliczenie. Następnie powiedział, że w 2007 r. od samorządu województwa nie otrzymaliśmy ani grosza na inwestycje drogowe, gdyż w Zarządzie Województwa zasiadali marszałkowie z innych regionów województwa i tam były przekazywane największe środki na inwestycje. Dlatego też uważa, że obecny, nowy Zarząd Województwa być może będzie bardziej dla nas łaskawy w przydzielaniu środków inwestycyjnych, a przynajmniej wyrówna dysproporcje w dotychczasowym ich podziale.

 

Pkt 24

 

Interpelacji i zapytań radnych nie było.

 

Pkt 25

 

Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko poinformowała, że kolejna sesji Rady Powiatu planowana jest na 16 kwietnia br. Następnie przypomniała radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia br.

 

 

Pkt 26

 

Wobec wyczerpania się porządku obrad sesji Wiceprzewodniczący Rady Alicja Rysiejko zamknęła obrady XV sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 12 40.

 

Protokółowała

 

Janina Wojciechowska

Wiceprzewodniczący Rady

Alicja Rysiejko