PROTOKÓŁ NR VIII/07
obrad VIII sesji Rady Powiatu Sokólskiego
w dniu 29 czerwca 2007 r.
Sesję rozpoczęto o godz. 10-tej. Sesja odbyła się w sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego w Sokółce ul. Marszałka J. Piłsudskiego 8.
Pkt 1
Obrady VIII sesji Rady Powiatu otworzył i poprowadził Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec. Obrady sesji protokółowała Janina Wojciechowska inspektor w Starostwie Powiatowym w Sokółce. Na podstawie listy obecności radnych Przewodniczący stwierdził, że w chwili otwarcia obrad w sesji uczestniczy 17 radnych. Rada Powiatu może obradować i podejmować ważne uchwały.
Lista obecności radnych w załączeniu – załącznik nr 1
Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu – załącznik nr 2
W obradach sesji uczestniczyła również Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel i Sekretarz Powiatu Anna Szydłowska oraz radca prawny Andrzej Godlewski.
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec powitał wszystkich radnych i zaproszonych gości.
Pkt 2
Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec stwierdził, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji i zapytał czy są propozycje zmiany ustalonego porządku obrad. Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz w imieniu Zarządu Powiatu wniosła o wprowadzenie do porządku obrad zmiany przez wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania w roku szkolnym 2006/2007 stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski. Zaproponowała, aby projekt tej uchwały wpisać po pkt 19 jako pkt 20 porządku obrad sesji. Dotychczasowe punkty od 20 do 26 otrzymałyby odpowiednio numerację od 21 do 27. Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad.
Wobec braku innych propozycji zmian w porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Powiatu zarządził przegłosowanie przyjęcia zaproponowanej wyżej zmiany w porządku obrad sesji.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Zaproponowana zmiana w porządku obrad sesji została przyjęta jednogłośnie.
Po dokonanej zmianie porządek obrad VIII sesji jest następujący:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej VIII sesji Rady Powiatu.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdanie Starosty z prac Zarządu w okresie między sesji.
6. Rozpatrzenie informacji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku o działalności Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na terenie powiatu.
7. Sprawozdania Przewodniczących Rad Społecznych z prac Rad Społecznych za rok 2006 działających przy:
1) SP ZOZ w Sokółce,
2) SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,
3) SP ZPO w Krynkach.
8. Analiza rocznego sprawozdania z działalności za rok 2006:
1) SP ZOZ w Sokółce,
2) SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,
3) SP ZPO w Krynkach.
9. Sprawozdanie Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce z działalności jednostki za rok 2006 oraz przedstawienie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
11. Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Mieczysława Kazimierza Baszko.
12. Podjęcie uchwał w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2006:
1) SP ZOZ w Sokółce,
2) SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej,
3) SP ZPO w Krynkach.
13. Podjęcie uchwał w sprawie powołania Rad Społecznych działających przy:
1) SP ZOZ w Sokółce,
2) SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej.
14. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez SP ZOZ w Sokółce zakupu aparatury medycznej.
15. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej zakupu aparatury medycznej.
16. Podjęcie uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia woli poręczenia pożyczki zaciąganej przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce.
17. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski.
18. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Sokółce wchodzącej w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej w Sokółce.
19. Podjęcie uchwały – Akt Założycielski Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 3 w Sokółce.
20. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania w roku szkolnym 2006/2007 stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski.
21. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2007.
22. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce.
23. Rozpatrzenie wniosku pracodawcy w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy i podjęcie uchwały w tej sprawie.
24. Zajęcie stanowiska w sprawie pogarszającej się sytuacji w ochronie zdrowia.
25. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
26. Wnioski, oświadczenia radnych i informacje.
27. Zamknięcie sesji.
Przewodniczący Rady Powiatu poinformował Radę, że radny Jarosław Sylwester Hołownia wniósł poprawki do pkt 19 protokółu z poprzedniej VII sesji Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 25 kwietnia 2007 r. Radny wnioskował o zapisanie w tym punkcie protokółu złożonych przez niego na piśmie, zawartych w 12 punktach, propozycji promocji powiatu sokólskiego, a nie załączenie go do protokółu. Następna poprawka dotyczyła nieprawidłowego, zdaniem radnego, zapisu dotyczącego portalu internetowego, gdyż nie chodziło mu o utworzenie powiatowego portalu internetowego, lecz o utworzenie wersji językowych stron internetowych Powiatu Sokólskiego. Zarzucił również, że jego wypowiedzi nie zostały tak obszernie zaprotokółowane jak wyjaśnienia pracownicy Wydziału Promocji i Rozwoju.
Przewodniczący Rady poinformował, że nie uwzględnił poprawek wniesionych przez radnego Jarosława Sylwestra Hołownię, ponieważ zapisy protokółu oddały sens wypowiedzi radnego.
Uwagi do protokółu – zał. nr 3
Następnie Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu radnemu Jarosławowi Sylwestrowi Hołownia.
Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że na poprzedniej sesji zgłosił jedno zapytanie w punkcie „interpelacje i zapytania radnych”, na które odpowiedzi udzielono w pkt 19 porządku obrad sesji. Starosta Franciszek Budrowski upoważnił panią Giedyk, pracownika Wydziału Promocji i Rozwoju, do udzielenia informacji na poruszony przez niego problem.. Odpowiedź Pani Giedyk była szczegółowa i wyczerpująca i cała została zaprotokółowana na str. 12 i 13 protokółu. Natomiast z jego wypowiedzi jedynie cztery pierwsze linijki zostały właściwie zaprotokółowane. Powiedział, że odniósł się również do wypowiedzi Starosty i wyjaśnień pani Giedyk, co nie zostało zapisane. Informował, że wie co się dzieje w powiecie, że są trudności z pozyskaniem środków na promocję, ale on proponuje rozwiązania, które „uniesie” każdy budżet, potrzebne są tylko chęci do pracy. Przedstawił przecież propozycje promocji Powiatu Sokólskiego (przed obradami dzisiejszej sesji przedłożył każdemu radnemu), co jak stwierdził, nie było przygotowane jako oficjalny załącznik. Powiedział, że były również wypowiedzi kilku osób (Starosta, Wicestarosta, Pani Giedyk), które ustosunkowały się do jego wypowiedzi, czego nie zapisano. W protokóle brak jest też zapisu, że Starosta powiedział, że proporczyki z flagą powiatu są już w produkcji. Pani Giedyk odniosła się do propozycji zmiany strony internetowej i uwzględnienia umieszczenia galerii zdjęciowej. Dodał, że wypowiadał się przez 12 minut, a jego wystąpienie zapisano zaledwie w 4 linijkach (str.14). Osoba, która będzie czytała protokół z sesji nie będzie miała dostępu do treści załącznika i co sobie pomyśli. Powiedział, że jego zdaniem w protokóle pominięto kluczowe informacje. Poinformował, że nie zależało mu na oficjalnym wniesieniu poprawek do protokółu. W tej sprawie zawracał się do protokólanta, lecz bezskutecznie. Na poprzednich sesjach też zadawał wiele pytań, które również zostały pominięte w protokóle.
Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec ustosunkowując się do wypowiedzi radnego powiedział, że tak jak w szkole nie ocenia się ucznia po ilości zapisanych stron, tak i w tym przypadku chodzi o oddanie sedna wystąpienia i takie zapisy zostały w protokóle ujęte. Jedyną wątpliwość może tu budzić sprawa dotycząca wypowiedzi radnego dotyczącej nowej strony internetowej. Wyjaśnił, że Rada Powiatu w tej chwili głosuje tylko nad przyjęciem protokółu.
Radny Antoni Sakowicz powiedział, że radnemu Hołowni w tym przypadku chodziło prawdopodobnie o załącznik do protokółu sesji.
Na zakończenie swego wystąpienia radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że nie pójdzie na żaden kompromis.
Przewodnicząca obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu z poprzedniej sesji.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 15, przeciw 1, wstrzymał się od głosu 1 radny. Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty.
W tym punkcie porządku obrad głos zabrał radny Jarosław Sylwester Hołownia.
Radny Jarosław Sylwester Hołownia nawiązując do proponowanego do przyjęcia na dzisiejszej sesji stanowiska w sprawie sytuacji w służbie zdrowia zapytał, czy podobnej treści stanowiska będziemy przyjmować w stosunku do sprzątaczek, ekspedientek i innych, ponieważ im się również należą wyższe zarobki? Następnie zadał następujące pytania:
Poinformował, że jest w stałym kontakcie z Burmistrzem Sokółki i osobami odpowiedzialnym za promocję u Urzędzie Miejskim w Sokółce. Powiedział, że część jego propozycji została już poparta, a część jego planów jest podobnych jak w ww. Urzędzie Poinformował, że zadawalająca jest już decyzja w sprawie stworzenia dużej tablicy informacyjnej z logo w języku rosyjskim, niemieckim i angielski, z zaznaczeniem najbardziej atrakcyjnych miejsc w Powiecie Sokólskim. Dodał, że jest już wyznaczone miejsce na jej ustawienie. Powiedział, że ten temat szerzej omówi w 26 punkcie porządku obrad: „wnioski i oświadczenia radnych”. Następnie zwrócił się do Starosty z następującymi pytaniami:
Następnie, na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu, złożył interpelację do Wicestarosty Cecylii Waszkiewicz.
Interpelacja w załączeniu - zał. nr 4
Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami złożył Starosta Sokólski Franciszek Budrowski, który poinformował, że w tym czasie odbyło się pięć posiedzeń Zarządu w dniach 19,16 i 29 maja i 15 i 27 czerwca 2007 r.
Sprawozdanie w załączeniu – zał. nr 5
Przybył radny Aleksy Oleksza.
Kierownik Oddziału Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Sokółce Teresa Lewkowicz przedstawiła informację Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Białymstoku o działalności Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na terenie powiatu.
Informacja w załączeniu – zał. nr 6
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec otworzył dyskusję nad przedstawioną informacją.
Radny Grzegorz Skórski powiedział, że do stosowania środków ochrony roślin rolnik musi posiadać odpowiednie uprawnienia. Takie uprawnienia zdobywa się na okres 5 lat, po odpowiednim przeszkoleniu i złożeniu egzaminu. Zapytał, czy aby otrzymać uprawnienia do stosowania środków ochrony roślin na kolejny okres, rolnik musi ponownie odbywać przeszkolenie i zdawać egzamin?
Kierownik Oddziału Teresa Lewkowicz odpowiedziała, że jednostkami uprawnionymi do szkolenia z zakresu stosowania środków ochrony roślin są: Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Zespół Szkół Rolniczych w Janowie i Zakład Doskonalenia Zawodowego i te 3 jednostki na naszym terenie są upoważnione do przeprowadzania ww. szkoleń. Poinformowała, że po upływie terminu ważności zaświadczenia szkolenie należy powtórzyć. Termin ważności szkolenia jest spowodowana tym, że stale zachodzą duże zmiany w wykazie środków ochrony roślin dopuszczonych do stosowania. Znaczna ich ilość jest wycofywana ze stosowania lub będzie wycofana do końca 2007 r. Z tego powodu wiadomości osób stosujących środki ochrony roślin co jakiś czas winny być odświeżane.
Przewodniczący Komisji Transportu, Rolnictwa i Leśnictwa Wiesław Pórzecki poinformował, że Komisja zapoznała się z powyższą informacją i pozytywnie ją zaopiniowała.
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun poinformowała, że została upoważniona przez Przewodniczący Rady Społecznej SP ZOZ w Sokółce Zbigniewa Tochwina do złożenia sprawozdania z pracy Rady Społecznej działającej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokółce za rok 2006, które następnie przedstawiła.
Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 7
Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej Cecylia Waszkiewicz złożyła sprawozdanie z pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej za rok 2006.
Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 8
Przewodnicząca Rady Społecznej SP ZPO w Krynkach Lila Anna Micun złożyła sprawozdanie z pracy Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krynkach za rok 2006.
Sprawozdanie w załączeniu – załącznik nr 9.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdania.
Przewodniczący Rady Powiatu Kazimierz Łabieniec podziękował wszystkim dotychczasowym przewodniczącym Rad Społecznych za zaangażowanie i pracę społeczną na rzecz zakładów opieki zdrowotnej dodając jednocześnie, że przyszłym radom społecznym również nie zabraknie pracy w tych placówkach.
Zastępca Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce Jerzy Kułakowski przedstawił analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZOZ w Sokółce za rok 2006.
Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 10
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej Helena Hawrylik przedstawiła analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej za rok 2006.
Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 11
Kierownik Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krynkach Krystyna Karolkiewicz przedstawiła analizę rocznego sprawozdania z działalności SP ZPO w Krynkach za rok 2006.
Roczne sprawozdanie w załączeniu - załącznik nr 12
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja analizowała wszystkie sprawozdania i uzyskane przez SP ZOZ pozytywne wyniki finansowe uznała za duży sukces tych zakładów i tym samym wyraziła uznanie dla dyrekcji i pracowników zakładów oraz pozytywie zaopiniowała przedstawione sprawozdania z działalności SP ZOZ i SP ZPO.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformował, że Komisja również wyraziła pozytywna opinię o powyższych sprawozdaniach.
Pkt 9
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce Wojciech Obiała złożył sprawozdanie z działalności Centrum za rok 2006. Powiedział, że sprawozdanie szczegółowo zostało przedstawione na wszystkich Komisjach Rady Powiatu i spotkało się z dużym zainteresowaniem.
Sprawozdanie w załączeniu do uchwały.
Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje wysłuchały sprawozdania i nie wniosły uwag do jego treści.
Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce z działalności jednostki za rok 2006 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/73/07 w załączeniu - zał. 13
Pkt 10
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce Wojciech Obiała przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Powiedział, że przesunięcia w pozycjach planu zadań realizowanych przez Powiat Sokólski z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych finansowanych ze środków Funduszu w 2007 r. są konieczne z powodu zwiększonego zapotrzebowania osób niepełnosprawnych na likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych. Większe są indywidualne potrzeby oraz większa jest chęć uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych oraz zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. Nie ma natomiast zainteresowania pożyczkami na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla osób niepełnosprawnych oraz dokonywania zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych oraz z rozpoznaniem przez służby medycyny pracy tych potrzeb. Powyższe zmiany mają na celu pełne wykorzystanie przyznanych środków PFRON oraz zrealizowanie wniosków złożonych przez osoby niepełnosprawne.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji przez Powiat Sokólski w roku 2007, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/74/07 w załączeniu - zał. 14
Pkt 11
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec poinformował, że radny Mieczysław Kazimierz Baszko z dniem 29 maja 2007 r. złożył rezygnację z funkcji radnego powiatu w związku z objęciem mandatu radnego Sejmiku Województwa Podlaskiego. Następnie odczytał pismo z dnia 29 maja br. informując jednocześnie o załączonym do niego zaświadczeniu potwierdzającym jego wybór na radnego Sejmiku Województwa Podlaskiego. Pogratulował Panu Baszce wyboru, a następnie wyraził uznanie za dotychczasową jego pracę na rzecz Powiatu Sokólskiego. Dodał jednocześnie, że oczekujemy dalszej współpracy, tym razem na wyższym szczeblu.
O głos poprosił radny Jarosław Sylwester Hołownia, który powiedział, że dotychczas dla naszego powiatu brakowało pieniędzy. Według wyjaśnień Starosty, powodem był brak przedstawicieli z naszego powiatu w sejmiku województwa. Obecnie mamy już tam swego przedstawiciela, który deklaruje chęć pomocy i zaangażowanie w pozyskaniu funduszy dla naszego powiatu. Powiedział, że pan Baszko dotychczas wiele zrobił dla Sokółki i jego nowa funkcja społeczna może dać nam większą szansę na pozyskanie środków dla naszego powiatu. Dodał, że warto wykorzystać taką szansę.
Przewodniczący obrad poinformował, że w związku z powyższym został przygotowany projekt uchwały. Następnie odczytał treść uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego powiatu Mieczysława Kazimierza Baszko i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Pismo Mieczysława Kazimierza Baszko z dnia 29 maja 2007 r. – zał. nr 15
Uchwała Nr VIII/75/07 w załączeniu - zał. nr 16
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zarządził przerwę w obradach sesji w godz. 12 00 – 12 15.
Pkt 12
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Grzegorz Skórski i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce za rok 2006 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Głosów za było 15. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/76/07 w załączeniu - zał. 17
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej za rok 2006 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/77/07 w załączeniu - zał. nr 18
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego w Krynkach za rok 2006 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 17. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/78/07 w załączeniu - zał. nr 19
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec wyraził słowa uznania za pracę dla wszystkich zoz-ów oraz pogratulował osiągniętych wyników finansowych za rok 2006. Powiedział, że mimo wielu kłopotów i trudności udało się osiągnąć dodatnie wyniki finansowe. Poinformował, że Komisja Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego w czasie pobytu w tych zakładach stwierdziła, że są znaczne pozytywne zmiany we wszystkich zakładach.
Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz, w imieniu Zarządu Powiatu, również złożyła podziękowanie za pracę dyrektorom i wszystkim pracownikom zakładów, zrozumienie sytuacji panującej w służbie zdrowia i uznanie za osiągnięte wyniki finansowe.
Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce Marek Chojnowski, w imieniu trzech zakładów opieki zdrowotnej, podziękował za pomoc udzieloną przez Radę Powiatu w roku ubiegłym i powiedział, że na podobną pomoc liczą w roku bieżącym. Obiecał, że w dalszym ciągu będą dobrze zarządzać, ale liczą na dalszą dobrą współpracę ze wszystkimi samorządami z terenu powiatu.
Pkt 13
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce. Poinformowała, że zgodnie a ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, skład rady społecznej i czas trwania jej kadencji określa statut publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Zgodnie ze statutem SP ZOZ w Sokółce w skład Rady Społecznej wchodzą:
- osoba wyznaczona przez Starostę Sokolskiego - jako przewodniczący,
- przedstawiciel Wojewody Podlaskiego,
- po jednym przedstawicielu gmin: Janów, Korycin, Sidra, Kuźnica, Krynki i Szudziałowo,
- dwóch przedstawicieli wybranych przez Radę Powiatu Sokolskiego.
Kadencja Rady Społecznej trwa 4 lata. Kadencja RS wyłonionej w 2003 r. upłynęła w dniu 27 czerwca 2007 r.
Następnie poinformowała, że zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej podmiotem właściwym do powoływania i odwoływania rady społecznej jest podmiot, który utworzył dany zakład, a więc w tym przypadku jest to Rada Powiatu Sokólskiego. Rady gmin wytypowały swoich przedstawicieli, a na przedstawicieli powiatu proponuje się Mirosławę Zubrzycką i Wojciecha Obiałę. Starosta na swego przedstawiciela wyznaczył Cecylię Waszkiewicz.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/79/07 w załączeniu - zał. nr 20
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej. Poinformowała, że kadencja tej Rady Społecznej również upłynęła i dlatego przygotowano powyższy projekt uchwały. Podobnie jak w SP ZOZ w Sokółce skład rady społecznej i czas trwania kadencji określa statut SP ZOZ w Dąbrowie Białostockiej. W skład Rady Społecznej wchodzą:
- starosta lub osoba przez niego wyznaczona jako przewodniczący,
- przedstawiciel Wojewody Podlaskiego,
- pięciu przedstawicieli wybranych przez Radę Powiatu.
Rady Gmin zgłosiły już swoich kandydatów do tej rady, na przedstawicieli powiatu proponuje się radnych Jana Grabalę i Grzegorza Skórskiego. Starosta swoi9m przedstawicielem do tej rady wyznaczył Antoniego Hrynkiewicza.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/80/07 w załączeniu - zał. nr 21
Pkt 14
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury medycznej. Powiedziała, że zakup nowych aparatów wynika z konieczności spełnienia kryteriów kontroli jakości wprowadzonych ustawą z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe. Obecnie używane aparaty są już bardzo wyeksploatowane i nie spełniają wymaganych parametrów ekspozycji i fluoroskopii. Zakup pozostałej aparatury i sprzętu medycznego jest niezbędny do spełnienia minimalnych warunków stawianych przez NFZ w procesie kontraktowania świadczeń oraz spełnienia przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. Poinformowała, że część sprzętu rehabilitacyjnego będzie zakupiona ze środków PFRON w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami – „Doposażenie Zakładu Rehabilitacji w SP ZOZ w Sokółce w sprzęt rehabilitacyjny.
O głos poprosił radny Jarosław Sylwester Hołownia, który powiedział, że już wcześniej poruszał temat wadliwego aparatu RTG w SP ZOZ w Sokółce (nie podając gdzie i kiedy). Następnie zapytał, kiedy dokładnie mieszkańcy powiatu będą mogli korzystać z nowego aparatu RTG w sokólskim szpitalu?
Odpowiedzi na pytanie udzielił Dyrektor SP ZOZ w Sokółce Marek Chojnowski, który poinformował, że starania o zakup aparatu RTG podjęto już cztery lata temu. Został złożony wniosek do ZPORR, który zajął pierwsze miejsce na Regionalnym Komitecie Sterującym. Jednak Zarząd Województwa Podlaskiego, z tylko sobie znanych powodów, wybrał wniosek nr 7, 8 i 13, a nasz zoz został pominięty. Następnie, przed dwoma laty, przystąpiono do Programu Norweskiego, który jak na razie nie może „odpalić”. Powiedział, że ponieważ przepisy prawa nakazują wymianę sprzętu, postanowiono dokonać zakupu z własnych środków. Obecnie zoz jest na etapie pisania specyfikacji i poszukuje opinii, aby nie popełnić błędu w przygotowaniu zamówienia, ponieważ „trwa wojna” między dostawcami i każda nieścisłość może mieć duże konsekwencje. Dlatego w przyszłym tygodniu zoz wystąpi o ekspertyzę i inne niezbędne dokumenty i jesienią tego roku sprzęt winien być kupiony.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce zakupu aparatury medycznej i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/81/07 w załączeniu - zał. nr 22
Pkt 15
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu aparatury medycznej. Powiedziała, że zakup nowego sprzętu rehabilitacyjnego umożliwi doposażenie istniejących pracowni w brakujący sprzęt oraz pozwoli na pełne wykorzystanie sali gimnastycznej w Zakładzie Rehabilitacyjnym w Dąbrowie Białostockiej, co spowoduje rozszerzenie zakresu wykonywanych świadczeń. Sprzęt ten zostanie zakupiony częściowo ze środków PFRON w ramach Programu wyrównywanie różnic między regionami – Projekt „Razem bezpiecznie idziemy przez życie”. Planowany zakup diatermii z wyposażeniem do pracowni endoskopowej pozwoli na pełniejsze wykorzystanie diagnostyki endoskopowej oraz wykonywanie zabiegów usuwania polipów, które są dobrze opłacane przez NFZ. Zakup ten zostanie sfinansowany ze środków własnych zakładu.
Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich i Bezpieczeństwa Publicznego Grzegorz Skórski i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt tej uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Białostockiej zakupu aparatury medycznej i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/82/07 w załączeniu - zał. nr 23
Pkt 16
Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawił projekt uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia woli poręczenia pożyczki zaciąganej przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce. Powiedziała, że SP ZOZ w Sokółce zwrócił się z prośbą o poręczenie pożyczki w wysokości 1 678 960 zł przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia pn. „Termomodernizacja obiektów Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokółce, przy ul. Sikorskiego 40”. Zarząd NFOŚiGW, w dniu 22 maja 2007 r. przyznał dla SP ZOZ w Sokółce dofinansowanie na realizację powyższego projektu w łącznej kwocie 3 178 960 zł, w tym 1 500 000 zł w formie bezzwrotnej dotacji, 1 678 960 zł w formie preferencyjnej pożyczki. Realizacja całości przedsięwzięcia wymaga przedstawienia właściwego, akceptowanego przez NFOŚiGW zabezpieczenia w formie poręczenia. Ponieważ nie jest ostatecznie ustalona kwota pożyczki z odsetkami oraz warunki na jakich wybrany bank jej udzieli, dzisiaj należałoby podjąć uchwałę intencyjną.
Przewodniczący wszystkich Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia woli poręczenia pożyczki zaciąganej przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/83/07 w załączeniu - zał. nr 24
Pkt 17
Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski. Powiedziała, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy, wprowadzającego zmianę w wykazie badań przeprowadzonych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych uprawniających do dodatku za trudne warunki pracy, w obowiązującym regulaminie należało wprowadzić niezbędne zmiany.
O głos w dyskusji nad przedstawionym projektem uchwały poprosił radny Jarosław Sylwester Hołownia, który zapytał, kiedy zostaną wypłacone nauczycielom należności za pracę przy egzaminach maturalnych?
Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak odpowiedziała, że wynagrodzenie dla nauczycieli zostanie wypłacone ze środków Ministra Edukacji Narodowej. Wykazy nauczycieli pracujących przy egzaminach maturalnych zostały sporządzone przez dyrektorów szkół i przekazane do weryfikacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Należności nauczycielom zostaną wypłacone z chwilą otrzymania środków z Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury Sportu Waldemar Szymański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/84/07 w załączeniu - zał. nr 25
Pkt 18
Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Sokółce wchodzącej w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej w Sokółce. Powiedziała, że na podstawie ramowego statutu publicznej zasadniczej szkoły zawodowej stanowiącego załącznik nr 5b do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w przypadku, gdy w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła zasadnicza, organ prowadzący ustala jej numer porządkowy wyrażony cyfrą arabską.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury Sportu Waldemar Szymański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Sokółce wchodzącej w skład Zespołu Szkół Zawodowych im. Elizy Orzeszkowej w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/85/07 w załączeniu - zał. nr 26
Pkt 19
Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła projekt uchwały Akt Założycielski Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 3 w Sokółce. Powiedziała, że utworzenie Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 3 w Sokółce w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce pozwoli na rozszerzenie oferty kształcenia w publicznych szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych na terenie powiatu sokólskiego, a także stworzy warunki do dalszej edukacji dla młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury Sportu Waldemar Szymański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały Akt Założycielski Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 3 w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/86/07 w załączeniu - zał. nr 27
Pkt 20
Kierownik Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Katarzyna Nowak przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania w roku szkolnym 2006/2007 stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski. Powiedziała, że w związku ze zmianą rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 wprowadzoną rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 maja 2007 r. zachodzi potrzeba zmiany regulaminu tak, aby umożliwić wypłatę stypendiów dla uczniów Zespołu Szkół Rolniczych w Janowie, dla którego do dnia 31 grudnia 2006 r. organem prowadzącym był Powiat Sokólski, a od dnia 1 stycznia 2007 r. jest nim Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym przypadku nastąpiła zmiana organu prowadzącego w trakcie roku szkolnego, a stypendia przyznaje się na czas trwania nauki w danym roku szkolnym.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury Sportu Waldemar Szymański poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania i przekazywania w roku szkolnym 2006/2007 stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dla których organem prowadzącym jest Powiat Sokólski i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/87/07 w załączeniu - zał. nr 28
Pkt 21
Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego. Powiedziała, że w budżecie powiatu zwiększa się plan dochodów o kwotę 540 182 zł oraz dokonuje się przeniesienia na kwotę 882 500 zł i zwiększa się plan wydatków o kwotę 540 182 zł. Poinformowała, że budżet Powiatu po dokonanych zmianach wynosi:
1/ dochody ogółem: 40 710 773 zł,
2/ wydatki ogółem: 40 941 853 zł,
3/ kwotę 2 275 000 zł przeznacza się na spłatę rat kapitałowych kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych,
4/ deficyt roku 2007 w kwocie 231 080 zł oraz raty kapitałowe kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w wysokości 2 275 000 zł będą pokryte:
· wolnymi środkami w kwocie 1 058 833 zł,
· kredytem bankowym w kwocie 1 447 247 zł.
Następnie poinformowała, że wszystkie zmiany w budżecie Powiatu na rok 2007 zawarte są w 6 załącznikach do projektu uchwały.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki i przewodniczący pozostałych Komisji Rady poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokólskiego na rok 2007 i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/88/07 w załączeniu - zał. nr 29
Pkt 22
Skarbnik Powiatu Maria Jurgiel przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce. Powiedziała, że na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Rolniczych w Sokółce dokonuje się rozszerzenia katalogu źródeł dochodów o wpływy z usług świadczonych z wykorzystaniem sprzętu szkolnego na rzecz podmiotów zewnętrznych. Planuje się świadczyć następujące usługi: obkaszanie rowów przydrożnych, organizowanie kursów w ramach współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy, szkoleń komputerowych i zawodowych. Powyższe zmiany zapewnią prawidłowe funkcjonowanie jednostki.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury Sportu Waldemar Szymański i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Sławomir Kraśnicki poinformowali, że Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w Zespole Szkół Rolniczych w Sokółce i poprosił o przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 18. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr VIII/89/07 w załączeniu - zał. nr 30
Pkt 23
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec powiedział, że obecnie przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku obrad dotyczącego wyrażenia lub nie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy. Poinformował, że Burmistrz Sokółki pismem z dnia 12 kwietnia 2007 r. Nr OR.1131-2/07 zwrócił się o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną powiatu Mirosława Zubrzycką – Dyrektorem Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce. Następnie odczytał treść pisma nadesłanego przez Burmistrza Sokółki. Udzielił również odpowiedzi na zapytanie radnego Jarosława Sylwestra Hołowni dotyczące powodów przedłużenia terminu rozpatrzenia powyższej sprawy dopiero na dzisiejszej sesji. Powiedział, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym sesje zwołuje przewodniczący rady i ustala porządek obrad. Ustawa nie określa terminu w jakim ma być rozpatrzony wniosek pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy z radnym. Kiedy wniosek wpłynął porządek sesji był już opracowany i ze względu na jego obszerność nie było możliwości uwzględnienia w nim wniosku Burmistrza Sokółki.
Pismo Nr OR.1131-2/07 w załączeniu - zał. nr 31
Starosta Franciszek Budrowski zwrócił się do radnego Jarosława Sylwestra Hołowni z pytaniem, dlaczego przy rozpatrywaniu sprawy rozwiązania stosunku pracy radnego Mieczysława Kazimierza Baszki występował o przełożenie sprawy na następne obrady sesji, a obecnie jest za przyśpieszeniem rozpatrzenia wniosku.
Radny Jarosław Sylwester Hołownia odpowiedział, że w sprawie radnego Baszki wyjaśnień udzielił na sesji w dniu 2 marca 2007 r. a jeśli chodzi o radną Zubrzycką, to są to pytania mieszkańców Sokółki.
Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec poinformował, że sprawa wniosku Burmistrza Sokółki była przedmiotem posiedzenia wszystkich Komisji Rady. Radna Mirosława Zubrzycka na wszystkich Komisja przedstawiła swoje stanowisko w tej sprawie i udzieliła szczegółowych wyjaśnień. Dodał, że wszyscy radni mają już na pewno w tej sprawie wyrobione swoje stanowisko. Następnie stwierdził, że przygotowano w tej sprawie dwa warianty uchwały tj. „wyrażenia zgody” i „odmowy wyrażenia zgody” na rozwiązanie z radnym stosunku pracy. Zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia wersji uchwały najdalej idącej, tj. wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy. Poinformował radną Mirosławę Zubrzycką, że z mocy prawa nie bierze udziału w głosowaniu.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 16 radnych. Głosów za było 1, przeciw 14, wstrzymał się od głosu 1 radny.
W związku z tym Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec odczytał treść uchwały w sprawie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy i zarządził przegłosowanie jej podjęcia.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 17 radnych. Głosów za było 15. przeciw 1, wstrzymał się od głosu 1 radny. Uchwała w została podjęta.
Uchwała Nr VIII/90/07 w załączeniu - zał. nr 32
Radna Mirosława Zubrzycka podziękowała radnym za korzystny wynik głosowania. Powiedziała, że Miejskim Ośrodkiem Pomocy w Sokółce zarządza od 15 lat i przez cały ten czas zawsze dbała o pozyskanie jak największych środków finansowych dla Ośrodka, aby następnie móc je rozdzielić między osoby najbardziej potrzebujące. Wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy ok. 50% obywateli miasta i gminy jest petentami Ośrodka, ze względu na przejęcie wielu zadań wcześniej realizowanych przez inne instytucje. Uważa, że wniosek jej pracodawcy o rozwiązanie z nią stosunku pracy był niefortunny, ponieważ nie zdążyli oni zapoznać się z jakością wykonywanej przez nią pracy, jak i wszystkich pracowników Ośrodka. Dodała, że pozytywna dla niej decyzja Rady Powiatu Sokólskiego pozwoli na zdobycie do niej zaufania przez jej pracodawców, a ona udowodni, że może dobrze zarządzać Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
Pkt 24
Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz przedstawiła projekt Stanowiska Rady Powiatu Sokólskiego w sprawie pogarszającej się sytuacji w ochronie zdrowia. Powiedziała, że jego autorem jest Zarząd Powiatu Sokólskiego, który bardzo dobrze zna sytuację w ochronie zdrowia na terenie naszego powiatu. Sprawa była analizowana i omawiana z udziałem Dyrektorów SP ZOZ na posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego i Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego wniosła uwagi do treści stanowiska, które zostały uwzględnione przez Zarząd Powiatu i w poprawionej wersji projekt stanowiska jest dzisiaj przedstawiony Radzie Powiatu.
O głos poprosił radny Jarosław Sylwester Hołownia, który powiedział, że ma wątpliwości co do zasadności tego stanowiska. Stwierdził, że we czwartek Komisja Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego analizowała ten temat i wniosła zmiany, które zostały uwzględnione w jego treści. Wszyscy wiedzą w jak trudnej sytuacji jest służba zdrowia. Powiedział, że poprzednie rządy nie zrobiły nic, a wręcz działały na szkodę służby zdrowia, środowiska lekarzy i pielęgniarek. Chodzi mu szczególnie o niektóre zawarte w stanowisku, bardzo krzywdzące i niesprawiedliwe stwierdzenia, w stosunku do tego co robi obecny rząd. Jest przecież przygotowywana reforma służby zdrowia, trwają rozmowy ze społeczeństwem – jak np. negocjacje ze strajkującymi lekarzami i pielęgniarkami, z powodu czego cierpią przede wszystkim pacjenci. Powiedział, że proponuje następujące zmiany w treści stanowiska:
1/ w drugim akapicie wyrazy: „od kilku lat” zastąpić wyrazami: „od kilkunastu lat”, gdyż rzeczywiście niedofinansowanie służby zdrowia trwa nie od kilku, lecz kilkunastu lat; na Komisji Zdrowia Kierownik Wydziału Zdrowia Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich jak i dyrektorzy szpitali powiedzieli, że wszystkie nasze szpitale miały za 2006 r. pozytywny wynik finansowy, więc jak to się ma do treści proponowanego stanowiska Rady Powiatu?
2/ krzywdzący jest, dla najlepszego od 20 lat rządu RP, zapis zaczynający się od trzeciego akapitu, dlatego proponuje nowe jego brzmienie: „Domagamy się zdecydowanego przyśpieszenia działań.....”; obecnie Rząd RP proponuje większą liczbę świadczeń, przez co nastąpi wzrost płac pracowników służby zdrowia, gdyż to one stanowią większą część budżetu szpitali. W 2006 r. podwyższono o 30 % wynagrodzenia, w szpitalach klinicznych nawet o 40%, a w 2008 r. planuje się kolejne podwyżki wynagrodzeń, gdzie na ochronę zdrowia w budżecie przeznaczy się kwotę 6 mld zł. Ponadto od lipca br. zmniejszy się składka rentowa, co spowoduje kilkuprocentowy wzrost wynagrodzeń.
Następnie głos zabrał Starosta Franciszek Budrowski, który powiedział, że proponowana przez radnego zmiana zapisu w treści stanowiska „od kilku lat” na „kilkanaście lat” byłaby niewłaściwa, gdyż ochroną zdrowie Powiat zajmuje się od roku 1999.
W dalszej kolejności głos zabrał radny Eugeniusz Giba, który wyjaśnił, że strajki lekarzy i pielęgniarek nie są akcją polityczną, lecz protestem przeciw ekonomicznej formie finansowania służby zdrowia. Protestującym chodzi o zapewnienie utrzymania podwyżek wynagrodzeń w służbie zdrowia. Wyjaśnił, że jest zupełnie inna forma finansowania szpitali klinicznych, które podlegają bezpośrednio Ministrowi Zdrowia.
Dyrektor SP ZOZ w Sokółce Marek Chojnowski wyjaśnił, że przed rokiem 1999 sp zoz nie miały żadnych zadłużeń. Stan konta szpitali wynosił zero.
Radny Sławomir Kraśnicki złożył wniosek o przegłosowanie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w sprawie pogarszającej się sytuacji w służbie zdrowia w wersji zaproponowanej przez Zarząd Powiatu i poprawionej przez Komisję Ochrony Zdrowia, Opieki Społecznej i Bezpieczeństwa Publicznego.
Przewodniczący obrad Kazimierz Łabieniec zarządził przegłosowanie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu zgodnie z wnioskiem radnego Sławomira Kraśnickiego.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 18 radnych. Głosów za było 17, przeciw 1. Stanowisko Rady Powiatu zostało przyjęte.
Stanowisko w załączeniu - zał. nr 33
Pkt 25
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec udzielił odpowiedzi na skierowane do niego zapytanie radnego Jarosława Sylwestra Hołowni.
· Przyjęcie stanowiska Rady Powiatu w sprawie sytuacji w służbie zdrowia w żadnym wypadku nie ma charakteru politycznego, a ma na względzie jedynie sprawy merytoryczne, ponieważ samorząd powiatowy nadzoruje samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i odpowiada za ochronę zdrowia i jesteśmy zobligowani do działań zmierzających do należytego ich funkcjonowania. Dodał, że zawsze o to się staraliśmy.
Kierownik Wydziału Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Lila Anna Micun uzupełniając powyższą wypowiedź powiedziała, że Rada Powiatu już kilkakrotnie przyjmowała stanowiska bez względu na opcje polityczne i jeżeli radny byłby tym zainteresowany, to możemy je udostępnić.
· Sprawa terminu rozpatrywania wniosku Burmistrza Sokółki dot. Rozwiązania stosunku pracy z radnym została wyjaśniona w pkt 23 porządku obrad.
Starosta Franciszek Budrowski odpowiadając na zapytanie o osoby obecnie zajmujące się w Starostwie promocją powiedział, że są to: Krzysztof Biernacki, Marek Cyrynowski, Wojciech Gudalewski i Piotr Kułakowski. Pani Elżbieta Giedyk ze względu na posiadane wykształcenie architekta została przeniesiona do Wydziału Budownictwa i Architektury w celu wzmocnienia kadrowego Wydziału. Obecnie wpływa dużo wniosków o pozwolenie na budowę i z pewnością ta decyzja jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ wpłynie na poprawę jakości załatwiania interesantów. Biuletyn Informacji Publicznej jest obsługiwany przez Wydział Organizacyjny. Osobą odpowiedzialną jest Marcin Słyż, pracownik tego Wydziału.
Odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Sylwestra Hołowni w sprawie realizacji projektu złożonego przez Zespół Szkół Rolniczych w Sokółce udzieliła Wicestarosta Cecylia Waszkiewicz. Powiedziała, że sprawa ta przedstawia się następująco:
· W dniu 19 kwietnia 2007 r. od Burmistrza Sokółki do Starostwa Powiatowego w Sokółce wpłynęła informacja o akceptacji wniosków złożonych przez nasze szkoły do programu alkoholowego. Wnioski te szkoły złożyły bezpośrednio do Burmistrza nie informując o tym organu prowadzącego.
· W dniu 15 czerwca 2007 r. od Burmistrza Sokółki wpłynęło porozumienie w sprawie przyznania dotacji. W tym też dniu sprawę zawarcia porozumienia uwzględniono porządku posiedzenia Zarządu Powiatu i przygotowano stosowny projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Sokolskiego. Projekt tej uchwały, decyzją Zarządu, uwzględnił zmianę dochodów o dotację Burmistrza Sokółki.
· W zawartym porozumieniu zapisano, że środki zostaną przekazane do budżetu w ciągu 30 dni od daty jego podpisania. Do dnia dzisiejszego środki do budżetu Powiatu nie wpłynęły. Termin wykorzystania dotacji upływa w dniu 31 grudnia 2007 r. Rozliczenia należy dokonać do 31 stycznia 2008 r.
· Przekazanie środków finansowych dla szkoły, przed ich wpływem do budżetu, jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Pkt 27
Radny Jarosław Sylwester Hołownia powiedział, że w związku z tym, że nie przyjęto jego uwag do protokółu z poprzedniej sesji, przez co jego zdaniem nie odzwierciedla on w pełni tego co powiedział, uważa, że pani protokólant nie radzi sobie z rzetelnym notowaniem wystąpień radnych na sesji lub celowo pomija ważne, jego zadaniem, wypowiedzi. Następnie powiedział, że proponuje wprowadzenie do porządku obrad następnej sesji punktu w sprawie podjęcia dyskusji o nagrywanie posiedzeń Rady Powiatu, tak jak jest w wielu gminach i powiatach, np. podczas obrad Rady Gminy w Sokółce.
Następnie stwierdził że cieszy się, że są osoby zatrudnione w Wydziale Promocji Starostwa Powiatowego w Sokółce. Poinformował, że czynione są starania o oznakowanie dróg rowerowych. Zachęcił wszystkich do włączenia się w tworzenie dużej tablica informacyjnej i powiedział, że wszelkie propozycje są mile widziane. Stwierdził, że jest już miejsce, na którym zmieści się duża tablic z legendą w języku rosyjskim, niemieckim i angielskim. Potrzebna jest współpraca z Urzędem Gminy i dlatego trzeba się spotkać i podzielić zadaniami. Następnie zwrócił się do Starosty o podjęcie koordynacji działań w tym zakresie, gdyż zbliża się wielka impreza Euro 2012 i możemy mieć z tego korzyści.
Następnie głos zabrał radny Sławomir Kraśnicki, który zaprosił wszystkich radnych do Suchowoli na paradę orkiestr dętych, w której wezmą udział orkiestry z innych krajów. Impreza odbędzie się w dniach: 29.06. – 1.07.2007 r.
Starosta Franciszek Budrowski uzupełniając wypowiedź swego przedmówcy powiedział, że w najbliższą sobotę o godz. 14-tej, na placu przed Urzędem Miejskim w Sokółce odbędzie się parada 4 orkiestr dętych i taka sama parada odbędzie się w Krynkach.
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec poinformował, że w lipcu będzie się przerwa wakacyjna w pracy Rady Powiatu. Życzył wszystkim radnym ciepłych i pogodnych wakacji.
Pkt 27
Wobec wyczerpania porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec zamknął obrady VIII sesji Rady Powiatu Sokólskiego o godzinie 14 10.
Protokółowała
Janina Wojciechowska |
Przewodniczący Rady Kazimierz Łabieniec |